لینک های دسترسی

Breaking News

افغانستان عضو نظارتی شانگهای شد


چین، روسیه و کشورهای آسیای مرکزی در گروه بندی منطقوی شان روز پنجشنبه به افغانستان نقش نظارتی اعطا کردند. این اقدام گامی به سوی تقویت نفوذشان بر این کشور فقیر و جنگ زده قبل از خروج اکثر عساکر خارجی تا ختم سال 2014 است.

هو جینتاو، رئیس جمهور چین این طرح را درجلسه سالانه سازمان همکاری شانگهای در بیجنگ اعلام کرد.

روسیه و چین مدتی طولانی این گروه شش کشوری را به حیث راهی برای مقابله به نفوذ ایالات متحده در اسیای مرکزی دیده است و امیدوار به داشتن نقشی مهم درانکشاف آینده افغانستان است، خصوصا در بازسازی اقتصادی افغانستان.

اعطای نقش نظارتی به افغانستان تماس های کشورهای عضو شانگهای را تقویت خواهد کرد، چیزی که بیجنگ و مسکو امیدوار است نفوذ ایالات متحده را تضعیف کند و دقیقا سیاست های کابل را مطابق هدف شان حمایت کند.

سازمان همکاری شانگاهی همچنین تعهد خویش را به امنیت دقیق تر و پیوندهای اقتصادی ومبارزه با قاچاق موادمخدر، افراطی گری و دهشت افگنی تجدید کرد.

بعد از مباحثات صبحگاهی، هو اعلام کرد که این گروه یک استراتژی میانه مدت را با هدف چرخش سازمان همکاری شانگهای به یک پناهگاه هم آهنگ و حسنه تصویب کرد.

هوجینتاو بعد از امضای بیانیه مشترک گروهی گفت: "ما به اتفاق آرا به توافق رسیدیم که تحت شرایط موجود، که وضعیت بین المللی عمیقا درحال تغییر است ودهشت افگنی، جدایی طلبی، وافراطی گری وسایر فعالیت های جرایم معاملاتی رو به رشد است، وظیفه کشورهای عضو شانگهای است تا قابلیت های خویش را در این بحران با هشدار قبل از وقت و پاسخ اضطراری مطرح سازد تا این سازمان یک ضامن موثق برای حفظ امنیت منطقوی شود."

افغانستان که حامد کرزی رئیس جمهور آن، دراین جلسه اشتراک کرد، به هند، ایران، مغولستان، و پاکستان به حیث اعضای ناظر پیوست. این گروه همچنین ترکیه را به حیث یکی از سه شریک مذاکرات قبول کردند.

هو با تاکید بر تسلط فزاینده اقتصادی چین در آسیای مرکزی جلسه شانگهای را افتتاح کرده گفت چین 10 میلیارد دلار قرضه برای حمایت از انکشاف اقتصادی و همکاری میان کشورهای عضو شانگهای پیشکش کرد. شرح بیشتر به طور فوری درمورد چگونگی استفاده این پول بیان نشده است.

سازمان همکاری شانگهای با وجود پیوند سیاسی هشدار دهنده تاهنوز استراتژی واحدی درمورد افغانستان ندارد و نشانه اندکی از پرکردن خلا درصورت خروج قوای ایالات متحده و خارجی دیگر نشان داده است.

سازمان همکاری شانگهای توسط پنج عضو اصلی که اساسا پنج شانگهای یاد می شود، در سال 2001 تاسیس گردید. ازبکستان درهمان سال عضویت کامل این سازمان را حاصل نمود.

XS
SM
MD
LG