لینک های دسترسی

Breaking News

ربانی: کشورهای بیشتری از روند مذاکره با طالبان حمایت کرده اند


کریم خلیلی، معاون دوم رئیس جمهور افغانستان درحال ایراد خطابه درکنفرانس شورای عالی صلح
کریم خلیلی، معاون دوم رئیس جمهور افغانستان درحال ایراد خطابه درکنفرانس شورای عالی صلح

شورای عالی صلح افغانستان کنفرانس دو روزه یی را تحت نام "حمایت از پروسه صلح و بازنگری برنامه های صلح و بازگشت به زنده گی مسالمت آمیز در افغانستان" سازماندهی و برپا نموده است.

اعضای دایمی شورای عالی صلح، نماینده های برخی از سفارتخانه ها تعدادی از وزرای کابینه، نماینده های مؤسسات ملی و بین المللی، نماینده گان جامعه مدنی و نماینده گان رسانه ها در روز اول کنفرانس شرکت کردند.

در این گردهمایی و همایش بزرگ به منظور مرور و بازنگری دستاوردها و چالشها در راستای تلاشهای صلح برگزار شده است.

برهان الدین ربانی، رییس شورای عالی صلح در بیانیه طولانی اش ادعا کرد که گویا برنامه صلح درعرصه ملی و بین المللی از اعتبار وسیع و گسترده برخوردار است.

ربانی گفت درنتیجه تلاش این شورا تعدادی کشورها که در ابتدا با پروسه صلح و آشتی وانجام مذاکرات با طالبان مخالف بودند اکنون درصف کشورهای حمایت کننده قرار گرفته اند.

رئیس شورای عالی صلح و رهبر جمعیت اسلامی افغانستان درهنگام یادآوری از دستاوردهای شورای عالی صلح اظهار داشت که در بُعد داخلی در پهلوی جلب حمایت اقشار مختلف جامعه گفتگوهایی ابتدایی با تعدادی از افراد طالبان هم صورت گرفته است.

ربانی افزود این مذاکرات هنوز در مرحله ابتدایی قراردارد و درطی این گفتگوها آنها به یک سلسله حقایق هم پی برده اند.

ربانی، در پاسخ به خواست مخالفان آشتی با طالبان - که بدنه اصلی آن را اعضای اسبق جمعیت اسلامی تشکیل میدهد - به صورت تلویحی اشاره نموده آن را یک تمرین دموکراسی و مخالفت برای مخالفت خواند.

برهان الدین ربانی گفت صلح در افغانستان نه تنها یک ضرورت مبرم است بلکه تنها گزینه اساسی وعمده است که هم دولت وهم جامعه بین المللی به این نتیجه رسیده اند که باید مشکل افغانستان از طریق سیاسی حل گردد.

مصالحه ملی، قربانی نمودن ارزشهای دموکراتیک نیست

کریم خلیلی، معاون دوم رئیس جمهور افغانستان به حاضرین اطمینان داد که روند مصالحه ملی به معنی قربانی ارزشهای دموکراتیک که طی ده سال گذشته با قربانی فراوان بدست آمده نیست.

خلیلی گفت این اصل در وثیقه ملی یعنی قانون اساسی کشور تسجیل یافته است.

او افزود جامعه جهانی که - با داعیه استقرار دموکراسی در افغانستان جضور دارند - هم نمی خواهند حقوق بشری افراد و حقوق زنان را قربانی نمایند.

جنرال متقاعد کارل ایکن بیری، سفیر ایالت متحده امریکا در کابل، سخنرانی مختصر ایراد کرده گفت که حکومت و مردم کشورش و در رأس آن هیلری کلنتن، شخص اول دستگاه دیپلوماسی امریکا، چندی قبل در هجدهم ماه اپریل حمایت خود را ازپروسه صلح به رهبری افغانها اعلام نموده است.

سفیر ایالت متحده یک بار دیگر همان شرایط سه گانه را برای مذاکرات با طالبان تکرار کرد.

او قطع رابطه و تعلقات از شبکه های دهشت افگنی بین المللی مثل القاعده، محکوم کردن جنگ و خشونتها، پذیرش قانون اساسی مملکت و احترام به دستاوردهای سالهای اخیر را به عنوان پیش شرط مذاکرات با طالبان یاد کرد.

اما برخی از تحلیلگران افغان مقیم کابل که مخالف برگزاری اینگونه همایش ها و کنفرانس هستند باوردارند که این کنفرانس، تلاشی است برای کم رنگ کردن واقعه کشته شدن اسامه بن لادن در پاکستان که در نتیجه آن فشار بین المللی بالای پاکستان افزایش یافته است.

XS
SM
MD
LG