لینک های دسترسی

Breaking News

تلاش برای رایگان ساختن مکالمات صوتی در افغانستان


آمارها نشان می دهد که در حال حاضر، شمار کاربران انترنت در افغانستان نزدیک به سه میلیون نفر است.
آمارها نشان می دهد که در حال حاضر، شمار کاربران انترنت در افغانستان نزدیک به سه میلیون نفر است.

وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی افغانستان، می گوید، طرح را که "زیرو ریت پلان" نام دارد روی دست گرفته است و بر بنیاد آن، قرار است وابستگی مردم از مکالمات تیلفونی کاهش و در عوض میزان استفاده از مکالمات انترنتی گسترش داده شود.

محمد یاسین صمیم سخنگوی وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی افغانستان به صدای امریکا گفت که برای تطبیق این طرح، فایبر نوری در حال گسترش است تا نرخ مکالمات صوتی به صفر تقرب داده شود.

آقای صمیم گفت "به هر میزان که شما زمینۀ ارتباطات مردم را به خدمات انترنتی گسترش می دهید، میزان وابستگی مردم به مکالمات صوتی کاهش پیدا می کند."

گزارش حسیب مودودی در مورد پلان تازۀ وزارت مخابرات برای رایگان سازی مکالمات تلیفونی
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:26 0:00

طرح "زیرو ریت پلان" با استفاده از فایبر نوری عملی می شود. فایبرنوری، اصلی ترین زیربنای انترنتی افغانستان است که پس از سال ها تلاش، اکنون به ۲۶ ولایت گسترش یافته است و قرار است که در کمتر از سه سال آینده، تمام افغانستان را باهم پیوند بدهد.

لعل محمد ستانکزی، مدیر عمومی حفظ و مراقبت فایبرنوری به صدای امریک گفت که در حال حاضر با استفاده از این شبکۀ بیشرفته، وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی افغانتسان می تواند تقاضای تمام اإدارات و شرکت ها را در کشور مرفوع سازد.

ایجاد شبکهء فایبرنوری، ۱۰ سال پیش میان وزارت مخابرات و یک شرکت چینی امضاء شد و اکنون افغانستان با پنج کشور همسایه از طریق فایبرنوری وصل می باشد. سرعت انترنت نیز از دو میگابایت در سال ۲۰۰۲ به بیش از ۱۶ گیگابایت در حال حاضر افزایش یافته است.

آمارها نشان می دهد که در حال حاضر، حجم ترافیک انترنت افغانستان، نزدیک به ۱۰ هزار گیگابایت و شمار کاربران آن نیز نزدیک به سه میلیون نفر است. این رشد چشمگیر انترنت، وزارت مخابرات افغانستان را به فکر ایجاد طرح "زیرو ریت" انداخته است.

بخشی از انترنت مورد نیاز افغانستان از طریق شرکت های مخابراتی عرضه می شود و دولت آن را به مثابۀ منبع مهم رشد تلقی می‌کند، منبعی که تا کنون صدها میلیون دالر سرمایه را به خود جذب کرده و به گفتۀ مقام‌های افغان هزاران فرصت شغلی را به مردم فراهم کرده است.

XS
SM
MD
LG