لینک های دسترسی

Breaking News

دنفورد: برای تحویلدهی زندان بگرام در یک هفته موافقه نشده است


جوزف دنفورد، فرمانده ارشد ناتو در افغانستان
جوزف دنفورد، فرمانده ارشد ناتو در افغانستان
فرمانده ارشد ناتو در افغانستان می گوید برای حل مسایل عمده یی که مایۀ خشم رئیس جمهور افغانستان شده است با سرعت کار می کند که به گفتۀ وی تحویلدهی ادارۀ زندان بگرام به افغان ها و خروج نیرو های ویژۀ امریکایی از ولایت وردک نیز شامل آن است.

این تلاش ها بازتاب دهندۀ تنش های فزاینده میان فرمانده ناتو در افغانستان و متحد افغان وی است، متحدی که برای رهایی از نفوذ بین المللی و ایجاد یک کشور مستقل پس از بیشتر از یک دهه اتکا به نیرو های خارجی در تقلا است.

جوزف دنفورد، فرمانده ارشد ناتو در افغانستان روز دو شنبه در مصاحبه با خبرگزاری اسوشیتد پرس گفت که میعاد تازه یی برای تحویلدهی زندان بگرام تعیین نشده است، هرچند ریاست جمهوری افغانستان با نشر یک خبرنامه گفت که ایالات متحده وعده سپرده است تا در جریان یک هفته این موضوع را نهایی سازد.

فرمانده ارشد ناتو در افغانستان گفت که وزیر دفاع ایالات متحده در تماس با رئیس جمهور کرزی خواستار یک هفته وقت برای حل مشکلات موجود در خصوص تحویلدهی زندان بگرام شد، اما این بدان معنا نیست که تحویلدهی در پایان همین مدت صورت بگیرد.

آقای دنفورد گفت که ایالات متحده هنوز هم باید روشی را دریابد که هم برای رئیس جمهور کرزی قابل پذیرش باشد و هم بررسی کند که پس از تحویلدهی ادارۀ زندان، چه اتفاقی برای زندانیان رخ خواهد داد. او افزود که باید اطمینان حاصل شود که پس از انتقال ادارۀ زندان بگرام، با زندانیان بر اساس کنوانسیون های بین المللی برخورد انسانی صورت گیرد.

مقام های امریکایی می خواهند که حدود ۳۰ تا ۴۰ زندانی که خطرناک پنداشته می شوند، از زندان رها نگردد. آقای دنفورد می گوید که رئیس جمهور کرزی در دیدار با باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده وعده سپرد که چنین زندانیان رها نخواهد شد، اما او می افزاید که در خصوص یک چهارچوب درست قانونی برای زندانی نگهداشتن آنان هنوز هم چالش موجود است.

خروج نیرو های ویژه از وردک

جوزف دنفورد همچنان می گوید که با مقام های افغان در مورد تحویلدهی مسئولیت امنیتی وردک کار می کند، جاییکه به گفتۀ رئیس جمهور کرزی، نیرو های امریکایی یا افغان های زیر ادارۀ آنان با شهروندان افغان بدرفتاری کرده اند. اما این جنرال امریکایی تاریخ خروج نیرو های ویژۀ امریکایی را از وردک نیز مشخص نساخت.

فرمانده ارشد ناتو به خروج تدریجی نیرو های ویژۀ عملیاتی ایالات متحده از وردک پافشاری کرده می گوید که این مامول تنها در صورتی انجام خواهد یافت که مقام های امنیتی افغان به پلان انتقال مصئون امنیتی آن ولایت توافق کنند، زیرا به باور وی وردک گذرگاهی برای شورشیان تلقی می شود که می توانند از آنجا حملات دهشت افگنی را بر کابل راه اندازی کنند.

اما به گفتۀ ایمل فیضی، سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان، حوصله مندی رئیس جمهور کرزی به سر رسیده است. آقای فیضی در مصاحبه با اسوشیتد پرس گفته است که باید به رئیس جمهور افغانستان احترام گذاشته شود، اما به گفتۀ وی خواسته های ریاست جمهوری افغانستان جدی گرفته نمی شود.

ایمل فیضی می گوید که بر اساس نتایج پیگرد وزارت دفاع افغانستان که به شورای امنیت ملی آن کشور گزارش داده شد، یک امریکایی افغان تبار، با ساکنان محلی افغان بدرفتاری کرده و به کفالت از نیرو های ویژۀ عملیاتی ایالات متحده آنان را بازداشت و لت و کوب کرده است.

سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان گفته است که نیرو های ایالات متحده با وصفی که وعده سپرده بودند، مرد یاد شده را به مقام های افغان تحویل ندادند.

دنفورد می گوید که این شهروند امریکایی افغان تبار یک زمانی ترجمان نیرو های امریکایی بود، اما در زمانی که ادعا های بدرفتاری با غیرنظامیان افغان صورت گرفت او برای نیرو های ویژۀ امریکایی کار نمی کرد.

فرمانده ائتلاف بین المللی به رهبری ایالات متحده در افغانستان می گوید که در زمان چنین رویدادی، هیچ سربازان امریکایی در ساحه و ماحول آن حضور نداشته اند.

رویا رویی جنرال ارشد ناتو با رئیس جمهور کرزی در حالی صورت می گیرد که موسوم بهار و فصل تشدید حملات شورشیان در افغانستان نیز آغاز شده است، اما به باور آقای دنفورد، نیرو های امنیتی ملی افغان اکنون از آن توانمندی برخوردار اند تا در برابر شورشگری طالبان مبارزه کنند.
XS
SM
MD
LG