لینک های دسترسی

Breaking News

پاکستان دشمن امریکا است، روهر باکر


دنا روهر باکر یک عضو کانگرس ایالات متحده می گوید با پناه دادن به اسامه بن لادن و بعد زندانی کردن شکیل افریدی داکتری که در پیدا کردن اسامه کمک نمود، پاکستان ثابت ساخت که دشمن ایالات متحده است.

او می گوید زمان آن رسیده است تا درک شود که پاکستان منبع بسیاری مشکلاتی است که امریکا با آن مواجه است و نباید خوشبین بود که پاکستان تغیر خواهد خورد.

اما برد شرمن، یک عضو دیگر کانگرس امریکا میگوید پاکستان در دراز مدت به مراتب برای امریکا با اهمیت تر از افغانستان میباشد.

او می گوید که امریکایی ها در بخش یافتن دوست در بین پاکستانی ها زیاد فعال نبوده و در آن کشور که مردم به چندین زبان صحبت می کنند این کشور باید تلاش کند با پخش برنامه های به زبان سندی از طریق صدای امریکا مردم بیشتر را به خود جذب کند.

اهمیت روابط حسنه با پاکستان

دانیل مارکی عضو شورای روابط خارجی در امور هند، پاکستان و جنوب آسیا میگوید پاکستان با اعلام خروج قوای ایالات متحده از افغانستان تا اندازه یی احساس راحتی نمی کند و روی همین دلیل بیشتر متمایل به حمایت از روند صلح در افغانستان گردیده است. مارکی هم میگوید داشتن روابط حسنه با پاکستان برای امریکا مهم است.

او به این باور است که پاکستان در کنار هند، چین، در امتداد آب و نزدیک به کشور های آسیای میانه قرار دارد و حتی بعد از آنکه هر چی در افغانستان اتفاق بیافتد، پاکستان هنوز هم در همین موقعیت قرار خواهد داشت.

یک کمیته مشترک کانگرس امریکا روز سه شنبه چهار کارشناس مسایل افغانستان را برای ارایه توضحیات در باره آیندۀ نقش امریکا در افغانستان و پاکستان فرا خوانده بود. در ارتباط به افغانستان و حضور ادامه دار نیرو های امریکایی در آن کشور، کارشناسانی که در این مجلس حضور داشتند نظر موافق خود را در ادامه این حضور بیان داشتند.

عدم تکرار تجارب تلخ

سیت جونز، کارشناس موسسه رند گفت تجارب تلخی که با خروج ایالات متحده از عراق به میان آمده باید در افغانستان تکرار نشود.

او گفت که ایالات متحده باید عملیات های ضد دهشت افگنی را بعد از سال ۲۰۱۴ در افغانستان با همکاری نیرو های افغان ادامه دهد.

به نظر جونز حضور القاعده در منطقه با وجود تضعیف آن محسوس است. او به طور نمونه از یک کمپ کوچک القاعده در ولایت کنر افغانستان یاد نمود که توسط طالبان محلی حمایت میشود.

جونز میگوید ایالات متحده در صورتی باید از افغانستان خارج گردد که دیگر تهدیدی از جانب منطقه علیه امنیت ملی امریکا محسوس نباشد.
  • 16x9 Image

    ژیلا سمیعی - واشنگتن

    گوینده، مجری و تهیه کننده پیشین در رادیو کابل که بیشتر از ده سال است در بخش دری رادیو آشنا صدای امریکا، ایفای وظیفه می کند.

XS
SM
MD
LG