لینک های دسترسی

Breaking News

دهها کشته و زخمی در حملات طالبان و ناتو در سه ولایت افغانستان


خانه های ویران در قریه برکی برک ولایت لوگر که هدف بمباردمان هوایی ناتو قرار گرفت
خانه های ویران در قریه برکی برک ولایت لوگر که هدف بمباردمان هوایی ناتو قرار گرفت

دو انفجار انتحاری پی درپی در قندهار روز چهارشنبه فقط توانست دیوارهای یک پایگاه نظامی افغان در فاصله 500 متری محل انفجارات را بلرزاند. اما 22 کشته و 50 زخمی این حملات مرگبار، غیرنظامیان بودند.

این انفجارات را که طالبان ادعای مسوولیت کرد، در فاصله پنج کیلومتری یک پایگاه نظامی ناتو صورت گرفت.

درحادثه دیگر، روز چهارشنبه، انفجار ماین کنار جاده، شش غیرنظامی در پکتیکا را کشت. مقامات محلی، طالبان شورشی را مسوول این رویداد معرفی نمودند.

و در صبحدم چهارشنبه، ساکنان یک روستا در ولایت لوگر هم روز خونینی داشتند. هجده تن در قریه "برکی برک" این ولایت از اثر حمله هوایی قوای ناتو کشته شدند. پنج زن، هفت کودک و شش مرد شامل کشته شدگان حمله هوایی ناتو بود.

در تصویر ویدیویی خبرگزاری اسوشتدپرس روستان نشینان یک قریه لوگر دیده می شد که زیر آوار خانه های کاه گلی به دنبال جسد یا بازماندگان حمله هوایی قوای ناتو بودند.

یک سخنگوی ناتو گفت که قوای امنیتی افغان و ائتلاف زمانی که به تعقیب یک فرمانده طالبان بودند و وقتی نیروهای شان توسط شورشیان تحت آتش باری قرار گرفتند، تقاضای حمله هوایی کردند.

همه این تلفات فقط یک هفته بعد از گزارش ماموریت سازمان ملل متحد در افغانستان، یوناما، رخ داده است که اعلام کرد بود، تلفات غیر نظامیان در چهار ماه اول سال روان در افغانستان در مقایسه با عین زمان در سال گذشته، 20 درصد کاهش یافته بود.

تحلیلگران سیاسی مثل مایکل کوگلمن، کارشناس "مرکز پژوهشی وودرو ویلسن"، معتقد است حتی اگر ناتو در خصوص تلفات غیرنظامیان بسیار مراقب هم باشد این گونه حوادث(تلفات غیرنظامیان) رخ می دهد.

به اعتقاد او وقوع تلفات غیرنظامی به خاطر ماهیت جنگ دشمن است - جنگ در میان نفوس مردم واقع می شود.

مایکل کوگلمن گفت: "این یک چالش بزرگ برای ناتو در برخورد با طالبان است. اگر ناتو از احتیاط کار بگیرید که کار می گیرد، چنین استدلال می شود که فرصت را در دستگیری طالبان از دست می دهد."

فهیم حکیم معاون کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می گوید، اطلاعات، قبل از بمباردمان هوایی و سایر عملیات ضد شورشی باید موثق و دقیق باشد.

اما در بسیاری مواردی که ناتو حملات هوایی داشته، نتیجه حمله با تلفات غیرنظامی همراه بوده است. مانند حمله هوایی روز چهارشنبه که 18 تن کشته برجاگذاشت.

به باور مایکل کوگلمن همیشه خطر احتمالی کشته شدن غیرنظامیان در حملات هوایی موجود است.

حامد کرزی که چین برای شرکت در جلسه شانگهای است با نشر اعلامیه کشتار مردم در قندهار توسط طالبان را به شدت محکوم کرد.

رئیس جمهور افغانستان اگرچه تا اکنون در قبال تلفات حمله هوایی در لوگر واکنش نشان نداده است، اما در واکنش به اولین حادثه تلفات غیرنظامیان در حملات هوایی ناتو که بعد از امضای موافقت نامه همکاری استراتژیک ایالات متحده و افغانستان واقع شد، گفت تداوم این گونه تلفات شاید به موافقت نامه همکاری استراتژیک خدشه وارد کند.

XS
SM
MD
LG