لینک های دسترسی

Breaking News

دو مقبره از ابدات تاریخی در حال انهدام بامیان ترمیم گردید


دو مقبره از ابدات تاریخی در حال انهدام بامیان ترمیم گردید
دو مقبره از ابدات تاریخی در حال انهدام بامیان ترمیم گردید

دو مقبره از آبدات تاریخی بامیان که در جریان جنگ های گذشته و بر اثر حوادث طبیعی تخریب گردیده و در حال از بین رفتن بود، توسط یک متخصص ترمیم آثار تاریخی ترمیم گردیده است.

مجتبی میرزایی که از سوی موسسه آیکوموس ( ICOMUS) آلمان برای تحکیم کاری دیواره های مجسمه ۳۵ متری بودا در بامیان کار میکند.

او میگوید: "پس از آنکه متوجه شدم باران های بهاری امسال از درزهای ایجاد شده در دیوار مقبره وارد مقبره ها شده و به قبر های موجود در آن آسیب رسانده است، با حضور هیئتی از ریاست اطلاعات و فرهنگ و مقامات امنیتی مقبره ها را دقیق بررسی نموده برای ترمیم دیوار مقبره ها اقدام نمودیم که اکنون هردو مقبره از آسیب های طبیعی در امان میباشد."

میر زایی در مورد قدامت این مقبره ها معلوماتی در دست نداشت اما گفت که هر دو مقبره مربوط به دوره اسلامی و آرامگاه خانوادگی دو بیگ (خوانین) از بزرگان بامیان میباشد.

مجتبی میرزایی میگوید خود مقبره ها نیز نیاز به ترمیم دارد. اما لازم است که این کار با اجازه و زیر نظر مسئولین اطلاعات و فرهنگ صورت گیرد که در سالهای آینده عملی خواهد شد.

محمد ابراهیم اکبری رئیس اطلاعات و فرهنگ بامیان با ابراز امتنان از ترمیم این دو مقبره گفت متاسفانه دیگرآبدات بامیان از جمله غار چهل ستون و شهر غلغله نیز به ترمیم های عاجل ضرورت دارد.

به گفته رئیس اطلاعات و فرهنگ بامیان اکثر آبدات تاریخی بامیان که مجسمه 53 متری بودا صلصال در راس آنها قرار دارد نیز در جریان سالهای گذشته اسیب دیده و نیاز به تحکیم و ترمیم دارد.

پس از تخریب مجسمه های بزرگ و تاریخی بودا در بامیان به وسیله گروه طالبان، سازمان علمی و فرهنگی ملل متحد یونسکو هفت نقطه از بامیان را جزو میراث فرهنگی جهان ثبت نموده است که در خطر میباشد.

هم اکنون تحکیم کاری دیواره های مجسمه ۳۵ متری بودا زیر نظر یونسکو جریان دارد.

XS
SM
MD
LG