لینک های دسترسی

Breaking News

سی آی ای کشته شدن المصری معاون گروۀ القاعده را تأیید نمود


المصری روز یکشنبه توسط فیر یک راکت سی آی ای هنگام راندن موتر در شهر الباب سوریه کشته شد.
المصری روز یکشنبه توسط فیر یک راکت سی آی ای هنگام راندن موتر در شهر الباب سوریه کشته شد.

اداره استخبارات مرکزی ایالات متحده یا سی آی ای، کشته شدن ابو الخیر المصری، معاون شبکه القاعده را تایید کرد. المصری که نام اصلی او عبدالله محمد رجب عبدالرحمان بود، روز یکشنبه در اثر حملۀ یک طیاره بی پیلوت سی آی ای در نزدیکی ادلب در سوریه کشته شد.

القاعده نیز در یک اعلامیۀ مشترک گروه های جنگجوی مغرب و شاخۀ جزایر عربی روز پنجشنبه تأیید نمود که ابوالخیر المصری رهبر ارشد آن گروه در یک حملۀ طیارۀ بی پیلوت قوای ائتلاف برهبری ایالات متحده کشته شده است. قبلأ سایر گروه های جهادیست خبر مرگ المصری را ساعاتی بعد ار حمله بر وی در ویب سایت های شان پست کرده بوده بوند.

یک مقام سی آی ای به آژانس خبری رویترز گفته است که المصری عضو شورای رهبری القاعده و داماد اسامه بن لادن نیز بود. وی سال گذشته بحیث معاون رهبر این گروۀ تروریستی تعین شده بود.

به گفته این مقام سی آی ای که نخواست نامش افشا شود، ابوالخیر المصری در طراحی حملات بر سفارتخانه های ایالات متحده در کینیا و تانزانیا در سال ۱۹۹۸ دست داشت. همچنان وی در طرح حملات یازدهم سپتمبر سال ۲۰۰۱ بر نیویارک و واشنگتن دخیل بود.

ابو الخیر ال مصری با اسامه بن لادن یکجا در افغانستان نیز جنگ نموده بود. وی بعد از ده سال توقیف در ایران، بعد از تهاجم نظامی امریکا به افغانستان از آنجا فرار نمود. قرار گزارشات، وی با یک دیپلومات ایرانی که در یمن توسط القاعده اختطاف شده بود تبادله شده بود.

گزارش: صدای امریکا- اسوشیتدپرس

برگردان و و یراستار: احدعزیززاده

XS
SM
MD
LG