لینک های دسترسی

Breaking News

افغانستان خواهان تداوم کمک ها برای یک دهه گردید


افغانستان خواهان تداوم کمک ها برای یک دهه گردید
افغانستان خواهان تداوم کمک ها برای یک دهه گردید

کنفرانس یک روزۀ بن که بعد از گذشت 10 سال دوباره در آلمان برگزارشده بود به پایان رسید. حکومت افغانستان در رابطه با نتایج این کنفرانس خوش بینی های را نشان داده اند. در اعلامیۀ مشترک که از کنفرانس بن به نشر رسیده نشان دهنده تعهدات هر دو جانب، حکومت افغانستان و جامعۀ بین المللی در سالهای بعد از خروج نیرو های بین المللی می باشد.

اما کورت فولکر سفیر سابق ایالات متحده در ناتو می گوید "فکر می کنم کنفرانس بن بیشتر به آنچه نتوانست انجام دهد قابل ملاحظه می باشد تا اینکه موفق به انجام آن شده باشد."

این مقام سابق امریکایی افزود که از زمان کنفرانس اول بن 10 سال میگذرد و تا حال مسایل زیادی اند که باید انجام شود. پاکستان در کنفرانس حضور نداشت و فکر می کنم نقش کشور های منطقه کلیدی بوده و باید با آن کشور ها یکجا کار صورت گیرد. در این کنفرانس روی مفکورۀ حکومتداری خوب تمرکز صورت گرفت اما به جزییات آن پرداخته نشد."

سفیر سابق ایالات متحده در ناتو تعهدات جامعۀ بین المللی را در تامین امنیت مهترین موضوع تلقی میکند که در این مجلس به صورت واضح مورد بحث قرار نگرفت.

اما داکتر رنگین دادفر سپنتا مشاور امنیت ملی افغانستان در مصاحبۀ با صدای امریکا گفت که کنفرانس دوم بن نشان دهندۀ این مطلب است که افغانستان یک کشور تجرید شده نمی باشد.

در این حال سید آقا فاضل سانچارکی سخنگوی ائتلاف تغییر و امید ضمن اینکه از کنفرانس دوم بن ابراز امیدواری کرد گفت که اگر حکومت به محو فساد اقدام نکند جامعۀ بین المللی نخواهد توانست به حمایتش ادامه دهد.

آقای فولکر از موقف رئیس جمهور در قبال توقف مذاکرات با طالبان پشتیبانی نمود و گفت طالبان خواهان برگشت دوباره و تنفیذ قانون بنیادگرایانۀ اسلامی در آنکشور می باشد و حاضر نیستند مذاکره نمایند.

در پایان کنفرانس بن شرکت کنندگان با نشر اعلامیۀ مشترک وعده سپردند که در بدل بهبود اداره در افغانستان و مبارزه با فساد، برای ده سال دیگر آن کشور را در عرصه های مختلف از آموزش قوای امنیتی گرفته تا بهبود بخش های امنیت، اقتصاد و رفاه عامه یاری رسانند.

XS
SM
MD
LG