لینک های دسترسی

Breaking News

نا شناخته بودن نسل جدیدی از دهشت افگنان برای مقام های بریتانیایی


بر اساس گزارش جدیدی که در لندن به نشر رسید، دهشت افگنان مسلمان بریتانیایی بیشتر در جوان بوده و اکثر آنان برای مامورین امنیتی، نا شناخته میباشند.

افزایش شمار تندروان در بریتانیا که اکثر آنان قبل از کدام اقدام تروریستی و یا توقیف در مراحل آخر پلان حملات شان، سابقه جرمی ندارند، یک چالش بزرگ برای نیرو های امنیتی آن کشور شده و جلوگیری از اقدامات دهشت افگنی در بریتانیا را با مشکل مواجه ساخته است.

هنا ستورات، تحلیلگر در انجمن هنِری جکسن که یک گروه پژوهشی بریتانیایی است و نویسنده این گزارش میباشد می گوید بین سال های ۱۹۹۸ تا ۲۰۱۰ بیش از نیمی از دهشت افگنان افراطی مسلمان به یک نوعی برای مقام های بریتانیایی شناخته شده بودند. در طول این سالها، ۴۸ در صد از این افراد تحت نظارت اداره استخبارات داخلی بریتانیا MI5 قرار داشتند. اما شمار این تندروان افراطی بین سالهای ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ به صورت فزاینده یی افزایش یافته است و تعداد کسانی که MI5 میتوانست شناسایی کند، کاهش یافته است.

ریچارد بارت، رئیس پیشین دفتر مبارزه با دهشت افگنی MI6 یا اداره استخبارات بریتانیا می گوید "نیرو های امنیتی قادر به نظارت ۲۴ ساعته بیش از ده ها مظنون نمی باشند، و این یک مشکل را ایجاد کرده است."

افزایش زنان در صفوف دهشت افگنان

یکی از نکات برجسته این گزارش ۱۰۰۰ صفحه ای که دهشت افگنی مسلمانان افراطی را در بریتانیا از سال ۱۹۹۸ تا حال به بررسی گرفته است، افزایش شمار زنانی است که به جهادی ها و یا گروه های افراطی پیوسته اند.

بر اساس یافته های این گزارش، ۱۸ زن تا حال به اتهامات مختلف دهشت افگنی از حمایت و کمک به یک مهاجم گرفته تا اتهامات جدی تر مانند اقدام به قتل در بریتانیا، مجرم شناخته شده اند.

بین سالهای ۱۹۹۸ تا ۲۰۱۰ حدود ۴ در صد از زنان در جرایم مرتبط به دهشت افگنی اسلامی دخیل بودند اما گزارش این گروه پژوهشی حاکی است که شمار زنان در همچو قضایا بین سالهای ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ تا حدود ۱۱ در صد رسیده بود.

این گزارش که در نوع خود جامع ترین گزارش در اروپا است می گوید بیشترین تهدید دهشت افگنی که متوجه بریتانیا است از جانب شهروندان آن کشور می باشد نه تندروانی که از بیرون به بریتانیا رخنه کرده اند.

تاثیر فقر و مجزا سازی جوامع

بر اساس این بررسی، ۷۲ در صد از جرایم مربوط به دهشت افگنی اسلامی در بریتانیا توسط اتباع آن کشور و یا کسانی که تابعیت بریتانیا و یک کشور دیگر را دارند، صورت گرفته است.

ستورات نویسنده این گزارش می گوید این گزارش را بر اساس اسناد محاکم و بررسی دوسیه ۲۶۹ مجرم و یا بمگذار انتحاری و حدود ۴۰۰ جرم دهشت افگنی که بین سالهای ۱۹۹۸ تا ۲۰۱۵ به ثبت رسیده، نوشته شده است. همچنان در گزارش تذکر رفته که جرایمی که الهام گرفته از دهشت افگنی است، بین سال های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۵ دو برابر شده است.

یکی از عوامل کلیدی که در این گزارش شناسایی شده ارتباط بین فقر و افراط گرایی است.

حدود ۳۸ در صد از دهشت افگنان شناخته شده در بریتانیا، بیکار بوده اند و ۷۶ در صد از این افراد از محلاتی میباشند که در سطح متوسط محرومیت قرار دارند. گزارش انجمن هنِری جکسن حاکی است که ۴۸ در صد از مجرمین بریتانیایی کسانی اند که در محلات فقیر نشین زندگی میکنند.

در عین حال گزارش میگوید اکثر تندروان باشنده گان محلات مسلمان نشینی میباشند که خود را شدیداً از دیگر محلات در بریتانیا، مجزا ساخته اند. به طور مثال، شمار زیادی از بمگذاران و دیگر مجرمانی که به اتهامات دهشت افگنی محکوم شده اند از نواحی مجزا شده لندن و برمنگام میباشند.

در بین سالهای که بررسی اقدامات دهشت افگنی در بریتانیا انجام شده است سن تندروان در اوایل ۲۰ سالگی تذکر یافته و گفته شده است که ۵۲ در صد از مجرمین اتهامات دهشت افگنی اسلامی از کشور های جنوب آسیا و به ویژه پاکستانی های بریتانیایی بوده اند.

گزارش: صدای امریکا

برگردان: ژیلا سمیعی

XS
SM
MD
LG