لینک های دسترسی

Breaking News

کابل کوچک در کالیفورنیای امریکا


منطقۀ ده افغانان در فریمانت کالیفورنیا
منطقۀ ده افغانان در فریمانت کالیفورنیا

منطقۀ آلامیدا در حومۀ شهر سانفرانسسکوی ایالت کالیفرنیا، که چهار دهه پیش به عنوان منطقه ی هیپی ها شهرت داشت، اکنون به بزرگترین محل جامعه امریکایی های افغان تبار مبدل شده است.

ساحۀ آلامیدا به "کابل کوچک" نیز معروف است و اکنون به خاطر افزایش در حال رشد جمعیت افغان ها یک مرکز فرهنگی محسوب می گردد.

بسیاری از افغان های ساکن در آن محل، مهاجرانی را تشکیل می دهند که پس از تجاوز روس ها در افغانستان، کشور شان را ترک کردند.

جاده (فریمانت بولوارد ) محل رستوران ها و مغازه های افغانی است، منطقه ای که بسیاری از مردم محل اکنون آن را کابل کوچک می نامند.

حسیب امان خیل ، باشندۀ شهر هیوارد می گوید که فریمانت بولوارد، برایش واقعاً یک "کابل کوچک است. شما می توانید هرنوع محصولات افغانی را به شمول لباس های افغانی پیدا کنید."

نصیر سامی، باشندۀ هیوارد کلیفرنیا میگوید که آن منطقه برایش یاد آور خاطرات زمانی است که در کابل زندگی می کرد.

کباب از خوراکه های مورد پسند افغان ها و حتی امریکایی ها در ایالت های مختلف امریکا است
کباب از خوراکه های مورد پسند افغان ها و حتی امریکایی ها در ایالت های مختلف امریکا است

رستوران "ده افغانان" یکی از نخستین رستوران های افغانی است که در شهر فریمانت گشایش یافت. یک رستوران مورد علاقه در میان مردم محل که کباب آن شهرت دارد - بسیاری از مردم از جا های دور برای صرف غذا و طعم کباب خوشمزه ی افغانی به آنجا می روند.

برنت هیلر یکی از مشتریان رستوران افغانی است می گوید که مرغ را بیشتر دوست دارد و طعم مرغ پخته شده در این رستوران را در مقایسه با دیگر رستوران ها ترجیح می دهد.

در حالی که بسیاری از مردم برای صرف غذا به این رستوران می آیند، تقریبا همیشه ازینجا با معلوماتی در بارۀ تاريخ و فرهنگ افغانستان می روند.

ملیسا لی یکتن از مشتریان می گوید " غذا یک راه عالی برای معلومات اندوزی در بارۀ فرهنگ های دیگر است. هنگامی که من به این رستوران می آیم، اساسا اختیار فرمایش نوع غذایی را که باید صرف کنم به افرادی میسپارم که در رستوران کار میکنند و طعم هر کدام را میدانند."

در سرتاسر فریمانت بلوارد، انواع فروشگاه های افغانی نیز به چشم می خورد که از طلا و جواهرات سنتی گرفته تا لباس و غذا هاي مختلف را به فروش می رسانند.
بازار میوند، نان تازه افغانی را به نام "بربری" به فروش می رساند.

از آنجائیکه بسیاری افغان ها این منطقه را برای زندگی کردن انتخاب کرده اند - ترک کردن این شهر یعنی ترک فریمانت یا کابل کوچک برای شان مشکل بوده می گویند که ترک این منطقه به مثابه "ترک افغانستان" است.

XS
SM
MD
LG