لینک های دسترسی

Breaking News

کشتار اعضای خانوادۀ مسلمان کانادایی ناشی از نفرت بود – مقام‌ها


پولیس کانادا گفته است که کشتار چهار عضو یک خانوادۀ مسلمان کانادایی در ایالت آنتریوی آن کشور "ناشی از نفرت" بوده است.

مقام‌های پولیس در شهر لندن ایالت آنتریوی کانادا گفته اند که ناتانیل ولتمن، جوان ۲۰ سالۀ کانادایی روز یکشنبه گذشته موتر خود را بر اعضای یک خانوادۀ مسلمان راند که در کنار جاده پیاده گردی می‌کردند.

به گفتۀ پولیس در این رویداد چهار عضو این خانوادۀ پاکستانی تبارکشته شده و یک عضو دیگر آن به شدت زخمی شد. پس از این رویداد ولتمن بازداشت شد و قرار است روز پنجشنبه با چهار اتهام قتل و یک اتهام تلاش برای قتل در محکمه احضار شود.

پاول ویت، یک مقام پولیس آنتریو گفت: "مدارکی وجود دارد که این عمل برنامه ریزی شده ، عمدی و ناشی از نفرت بوده است. باور داریم که قربانیان این رویداد به خاطر اعتقادات اسلامی شان هدف قرار گرفته اند."

آقای ویت گفت که پولیس شهر لندن با ادارۀ مرکزی پولیس و سارنوالان سرگرم بحث و رایزنی است تا عامل این رویداد به اتهام "تروریزم" به محکمه کشانده شود.

مقام‌های پولیس گفته اند که ولتمن سابقۀ جرمی ندارد و تا هنوز روشن نیست که آیا عضویت کدام گروه را دارد و یا هم در این رویداد کسی دیگری با وی همدست بوده است یا خیر.

هرچند پولیس کانادا از قربانیان این رویداد نام نبرده است، اما رسانه‌های کانادایی گزارش داده اند که کشته شدگان سید افضل ۴۶ ساله و همسرش مدیحه سلمان ۴۴ ساله، یمنه افضل دختر ۱۵ سالۀ آنان و مادر ۷۴ سالۀ سید افضل بوده اند. فایض افضل، پسر نه سالۀ این خانواده در این رویداد به شدت زخمی شده و اکنون در شفاخانه بستر است.

پس از حملۀ مسلحانه بر مسجد شهر کیوبیک کانادا در سال ۲۰۱۷ که منجر به کشته شدن شش نمازگزار مسلمان شد، رویداد روز یکشنبه مرگبارترین حمله بر مسلمانان در این کشور بوده است.

واکنش‌ها

اد هلودر، شاروال شهر لندن در صحبت با خبرنگاران گفت: "در سوگ این خانواده نشسته‌ایم که اعضای سه نسل خود را از دست داد. این عمل کشتار جمعی است که علیه مسلمانان، علیه شهروندان لندن انجام شده و در نفرت وصف ناپذیر ریشه دارد."

جستن ترودو، صدر اعظم کانادا در یک پیام تویتر نگاشته است که با شنیدن این خبر "وحشت‌زده" شده بود. آقای ترودو گفته است: "اسلام‌هراسی در هیچ یک از اجتماعات ما جا ندارد. چنین نفرت نابکار و ناستوده بوده و باید متوقف شود."

مصطفی فاروق، رییس شورای ملی مسلمانان کانادایی گفته است که این رویداد "حملۀ دهشت افگنی در داخل خاک کانادا بوده و باید با همین ماهیت با آن برخورد شود."

عمران خان، صدر اعظم پاکستان این حمله را به شدت محکوم کرده و گفته است که نمایانگر "اسلام‌هراسی فزاینده" در کشورهای غربی است. آقای خان در یک پیام تویتر نگاشته است: "جامعۀ جهانی باید با همبستگی بر ضد اسلام‌هراسی مبارزه کند."

یک روز پس از این رویداد، شماری از باشندگان ایالت آنتریو شام دوشنبه در محل این رویداد تجمع کرده و به یادبود از قربانیان گل گذاشته و برای آنان دعا کردند.

همچنین در یک کمپاین جمع آوری پول برای بازماندگان قربانیان این حملۀ مرگبار، در ظرف یک ساعت حدود ۱۰۰ هزار دالر امریکایی جمع آوری شد. قرار است شام سه شنبه در مسجد شهر لندن به یاد قربانیان این رویداد مراسم شمع افروزی برگزار شود.

لندن که در ۲۰۰ کیلومتری شهر تورنتو موقعیت دارد و حدود ۴۰۰ هزار باشنده دارد، اجتماع بزرگ مسلمانان را در خود جا داده است و به گفتۀ شاروال این شهر، پس از انگلیسی، عربی دومین زبانی است که بیشتر مردمان این شهر به آن صحبت می‌کنند.

XS
SM
MD
LG