لینک های دسترسی

Breaking News

تجلیل از روز جهانی اطفال در ولایت قندهار


تجلیل از روز جهانی اطفال در ولایت قندهار
تجلیل از روز جهانی اطفال در ولایت قندهار

از روز جهانی اطفال در حالی در قندهار تجلیل به عمل آمد که ریاست امنیت ملی قندهار یک حمله کنندۀ انتحاری 13ساله را که به جرمش اعتراف کرده است، در معرض دید رسانه ها قرار داد.

در محفلی که به منظور بحث در مورد حقوق اطفال در دفتر ساحوی حقوق بشر دایر شده بود، فعالین حقوق اطفال و ده ها طفل شرکت کرده بودند.

شمس الدین تنویر، مسوول بخش حقوق اطفال کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، تخطی های حقوق اطفال را برشماری کرده گفت که نگران کننده ترین مورد، استفاده از اطفال در جنگ های مسلحانه می باشد.

آقای تنویر گفت "شماری از اطفال در صفوف نیرو های مسلح شامل می شده و قربانی جنگ می شوند. آنها مرتکب اعمال خلاف قانون نیز می شوند، چنانچه در این اواخر شمار اطفال محبوس در قندهار افزایش یافته است."

آقای تنویر از کارکرد های ارگان های مدافع حقوق اطفال در ولایت قندهار سپاسگذاری کرد.

اما شماری از کارشناسان به ارگان هایی تحت نام حمایت از حقوق اطفال در قندهار فعالیت می کنند به دیدۀ شک نگریسته و می گویند که این نهاد ها کار های ارزنده یی را انجام نداده اند.

در همین حال نیرو های امنیتی افغان یک طفل 13 ساله به نام سمیع الله، باشنده ولسوالی سپین بولدک ولایت قندهار را به اتهام تلاش برای انجام حملۀ انتحاری باز داشت کردند.

سمیع الله در شهر چمن پاکستان برای حملۀ انتحاری تحت آموزش قرار داده شده و قصد داشت حملۀ انتحاری را در ولایت هلمند انجام دهد.

او گفت "ما بعد از ظهر توپ بازی می کردیم ملا حبش می آمد و در مورد حمله کننده های انتحاری حرف می زد. او ما را به این کار تشویق می کرد تا اینکه بعد از 20 روز من گفته هایش را قبول کردم. او برایم شمارۀ تیلیفون یک شخص در هلمند را داد. او گفت که به محض رسیدن با او تماس بگیر، آن شخص تو را رهنمایی می کند."

آقای ساطع در این باره نقش سرمایه داران و تجار ملی را ارزنده دانسته می گوید که آنها باید در این زمینه سهم خود را ایفا کرده و برای اطفال زمینۀ آموزش و اشتغال مناسب را فراهم سازند.

از روز جهانی اطفال در حالی تجلیل به عمل می آید که بر اساس گزارش یونیسف، افغانستان یکی از خطرناک ترین کشورهای جهان برای زنان و اطفال می باشد.

XS
SM
MD
LG