لینک های دسترسی

Breaking News

تهدید داعش به چین یا پوششی برای شکست هایش


چین در صدد است پاسخی به تهدید داعش بیابد
چین در صدد است پاسخی به تهدید داعش بیابد

گروه دولت اسلامی در آغاز این ماه ویدیویی را به نشر سپرده و به چین اخطار داد که در خاک آن کشور حملاتی را انجام خواهد داد.

به گفته ناظران حالا که چین خواهان گسترش سیطره اش در آسیای میانه، شرق میانه و افریقا می باشد، چگونه اتباع خود این کشور به معرض تهدید بیشتری قرار دارند، و بیجنگ باید پاسخی را به این معضله دریابد.

در ویدیوی گروه دولت اسلامی آمده است که ایغورها در عراق به جانبداری از داعش در حال نبرد اند. آنها هشدار داده اند که وقتی به چین برگردند تالابهای از خون را خواهند ریختاند.

اما ناظران به این عقیده اند که تبلیغات بخشی ازکوشش های گروه داعش بوده است. چون این گروه در عراق و سوریه به شکستهای جدی مقابل شده است، ازین رو می خواهد با این تهدید ها ناکامی های خویش را پنهان کند.

رافاایلوپانتوکسی، عضو انستتیوت خدمات متحده شاهی، درلندن می گوید:

"هرگاه این گروه سخن از پیشبرد جنگ بزند درین صورت کسانی ازمردم جهان که با آنها جنگ را ادامه می دهند، وقتی دو باره به کشورهای خویش برگردند، کارهای ناشایسته ای را انجام خواهند داد، و شما در مورد شان داستانهایی را خواهید گفت، چیزی را که این گروه می خواهند بشنوند."

درین ویدیو اتهاماتی ادعاشده است که می گوید ایغور ها که در ولایت غربی سینکیانگ اکثریت اند، اعدام می شوند. چین تمام راهارا به این ولایت در کنترول خویش دارد، ازین سبب مشکل است تا گزارش های حملات تصدیق شود.

رفاایلوپانتوکسی می گوید که تاحال، حد اقل دو حمله و حوادث دیگری رخ داده است. او گفت آنها واقعا شاهد بودند که والی سینکیانگ مردم را سرکوب می کند، و ترتیبات شدید امنیتی درین جا اتخاذ گردیده است.

پانتوکسی افزود ازین چنین معلوم می شود که چین از دهشت افگنی و افراطیت و معضلات ناشی از آن در خوف می باشد، ازین رو داعش بخشی ازین تصویر می باشد.

با انکه داعش می تواند دشمن مشترکی باشد، اما بین چین و ائتلاف علیه داعش که با آن در جنگ است همکاری چندانی موجود نیست. ماتیو دوچاتل، یکی از تحلیل گران از شورای روابط خارجی اروپایی از پاریس به صدای امریکا گفت:

"چین از کشورهای غربی می خواهد تا در ولایت سینگکیانگ از پالیسی های این کشور حمایت صورت گیرد. چین به این فکر است که در ین ولایت عمدتا مسلمان نشین کوشش هایی برضد دهشت افگنی در جریان است."

دوچاتل می گوید که این کوشش ها مورد تایید کشورهای غربی قرار ندارد و در اروپا حد اقل عکس العمل به مقابل آن طوریست که درین کوشش های چین شفافیت وجود ندارد.

رئیس جمهور چین درآغاز ماه جاری در بیجنگ اجلاسی را با سران اقلیت ها دایر کرده بود تا به این ترتیب تصور برابری اقوام را به رخ بکشد اما گروهای حقوق بشربالای چین اتهام وارد می کنند که جمعیت ایغورها را سرکوب می کند.

اما چین در برابر این اتهام غربی هارا متهم به سیاست معیارهای دوگانه می کند. ماتیو می گوید:

"دهشت افگنی، افراطیت و جدایی طلبی همه در یک سبد گذاشته می شود."

به اساس قانون جدید چین به اردوی این کشور اجازه داده می شود تا در ماموریت های ماورای ابحار ضد دهشت افگنی سهیم شود. اما جنگیدن در کنار قوای روسی یا غربی به طور مشترک برضد داعش هنوز نیز دور از احتمال می باشد.

ماتیو دوچاتل می گوید:

"برخورد چین برای مدت مدیدی در برابر خطرات دهشت افگنی این بود تا از جلب توجه زیاد و نشانه قرار گرفتن پرهیز شود."

دوچاتل می گوید، ممکن این روش تغیر کند زیرا اتباع چین درتمام جهان با خطر دهشت افگنی مواجه می باشند.

گزارش: هنری ریجویل، صدای امریکا

برگردان: عبدالواجد عادل

XS
SM
MD
LG