لینک های دسترسی

Breaking News

چین میلیاردها دالر در تاسیسات هسته ای پاکستان هزینه می کند


نواز شریف در تهداب گذاری پروژه هسته ای
نواز شریف در تهداب گذاری پروژه هسته ای

تعهد بیشتر از شش میلیارد دالر چین در یک پروژه مهم نیروی هسته در شهر کراچی مشکلات اساسی پاکستان در زمینه انرژی را کاهش خواهد داد.

چین ۶،۵ ملیارد دالر را برای اعمار یک پروژه هسته ای عمده در شهر بندری کراچی، پاکستان تعهد کرده است.

ماه گذشته نواز شریف صدراعظم پاکستان، سنگ تهداب این پروژه را که ۹.۵۹ ملیارد دالر هزینه آن تخمین زده شده است، گذاشت اما مقام های پاکستانی در مورد اینکه این هزینه را چگونه تمویل خواهند کرد حرفی به میان نیاورده بودند.

اسناد سرمایه‌گذاری که توسط خبرگزاری رویترز دیده شده است نشان میدهد که شرکت ملی هسته ای چین وعده کرده که یک قرضه حداقل ۶.۵ ملیارد دالری را برای تمویل این پروژه که شامل دو ریکتور هر یک با ظرفیت ۱۱۰۰ میگاوات برق میباشد، به پاکستان پرداخت کند.

انصار پرویز، رئیس کمسیون انرژی اتمی پاکستان که برنامه انرژی ملکی آن کشور را اداره میکند گفت که چین اطمینان کامل دارد پاکستان قادر به نگهداشت این کوره ها میباشد. به گفته پرویز، طرز کار و ظرفیت کوره های هسته ای با مقایسه به کوره های غیر هسته ای بمراتب بهتر میباشد. او گفت که دو کوره جدید بزرگتر از تمام کوره های هسته ای است که در پاکستان فعال است.

پاکستان نیروی هسته ای را راه حلی برای کمبود برق در آن کشور میداند، در حال حاضر پاکستان قادر به تولید ۱۱ هزار میگاوات برق میباشد در حالیکه نیازمندی کشور ۱۵ هزار میگاوات است، به همین علت در بسیاری نقاط پاکستان فقط نیم روز برق است و اقتصاد آن کشور از این ناحیه شدیداً صدمه دیده است. پاکستان امیدوار است تا سال ۲۰۵۰، بیشتر از ۴۰ هزار میگاوات برق را از طریق کوره های هسته ای خود تولید کند.

ایالات متحده امریکا در سال ۲۰۰۸ قرارداد هسته ای را با هند به امضا رسانید و این مسله باعث رنجش چین پاکستان شد.

پاکستان خواهان امضای قرارداد مشابه ای با امریکا بود اما واشنگتن در مورد تردید نشان داد ، و دلیل عمده آن، فروش اسرار هسته ای توسط عبدل قدیر خان، دانشمند پاکستانی به کوریایی شمالی، ایران و عراق بود.

XS
SM
MD
LG