لینک های دسترسی

Breaking News

برنده بهترین درُن غیرنظامی در امارات مشخص شد


در افغانستان و پاکستان بیشتر درُن هایی نظامی بکار گرفته شده است
در افغانستان و پاکستان بیشتر درُن هایی نظامی بکار گرفته شده است

هواپیماهای کوچک، بدون خلبان و کنترل از راه دور یا "درُن" مورد توجه جهان قرار گرفته اند. اخیرا در امارات متحده عربی مسابقه ای برای بهترین استفاده غیرنظامی از این هواپیماهای بدون خلبان انجام شد که جایزه آن یک میلیون دالر بود.

رقابت کنندگان از ۵۱ کشور جهان برای بردن جایزه یک میلیون دالری به دوبی رفتند. رقابت بر سر بهترین استفاده در جامعه از درُن یا هواپیماهای مینیاتوری کنترول از راه دور بود.

نوعی از این هواپیماها شیشه ساختمان های بلند را می شویند. نوعی دیگری از آن می تواند در طول یک سال یک میلیارد درخت بکارد، نوعی دیگری برای جستجو و نجات در دریا و مناطق خطرناک نیز استفاده می شود.

نیکولاوس ماوریدیس داور این مسابقه گفت "در این مسابقه ما آینده استفاده مسالمت آمیز از درون ها را پایه گذاری می کنیم. در حالی که دیگران از این هواپیماها برای کشتن استفاده می کنند ما درُن هایی می سازیم که زندگی ما را بهتر می کنند. زندگی ها را نجات می دهند. بنابراین ملاک نه تنها تکنولوجی، بلکه تکنولوجی جهت بهتر ساختن جهان است."

جایزه به یک شرکت مهندسان سویسی به نام فلایابیلیتی یا قابلیت پرواز تعلق گرفت. هواپیمای کنترول از راه دور این شرکت که برای عملیات جستجو و نجات طراحی شده حتی پس از برخورد به مانع ثبات خود را از دست نمی دهد و می تواند در مناطق خطرناک به انسان نزدیک شود.

پاتریک توز برنده جایزه می گوید "بردن یک میلیون دالر اتفاقی است که یک بار در زندگی روی می دهد. ما اکنون مشتاقیم که به کار خود برگردیم و تولید خود را به بازار عرضه کنیم. هواپیماهای بدون خلبان می توانند بسیار مفید باشند. مشاهده داخل کوه های آتش فشان، و عکاسی و فلمبرداری از آن، از دیگر موارد مورد استفاده این هواپیماها است".

در ایالات متحده از این هواپیماها به منظور جمع آوری اطلاعات امنیتی کنترول مرز ها، تعقیب قاچاقچیان مواد مخدر، پژوهش های زیست محیطی و آب و هوا، نقشه برداری، و جستجو و نجات استفاده می شود.

شرکت امریکایی آمازون نیز در نظر دارد از این هواپیماهای کنترول از راه دور برای تحویل اجناس به خریداران استفاده کند.

XS
SM
MD
LG