لینک های دسترسی

Breaking News

کلنتن: عقد پیمان استراتیژیک به مسیر درست در حرکت است


هلری کلنتن، وزیر خارجۀ ایالات متحده می گوید گفت و شنود ها غرض عقد پیمان استراتیژیک بین واشنگتن و کابل به مسیر درست در حرکت است. جانب افغانستان نیز می گوید که اساس پیمان استراتیژیک گذاشته شده است تا نقش قوای خارجی فراتر از سال 2014 مشخص گردد.

خانم کلنتن در نشست خبری با زلمی رسول، وزیر خارجۀ افغانستان در واشنگتن گفت که ایالات متحده امیدوار است تا زمان برگزاری جلسۀ پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) در ماه می در شیکاگو، مسودۀ این موافقتنامه نهایی شده باشد.

وزیر خارجۀ افغانستان گفت که دور بعدی مذاکرات روی حل اختلاف نظر ها در این مورد به روز پنجشنبه در کابل برگزار خواهد شد. اما تا هنوز اختلاف نظر روی اجرای حملات شب هنگام باقی مانده است. وی افزود "پیشرفت های روی حل مشکل عملیات شبهنگام صورت گرفته است، مذاکرات جریان دارد و قبل از وقت خواهد بود که جزیات آن فراهم شود."

خانم کلنتن گفت که دریافت راه حل سیاسی برای ختم جنگ افغانستان نه تنها علاقمندی افغان ها، بلکه نیازمندی است که جامعۀ جهانی نیز خواهان آن می باشد. وزیر خارجۀ ایالات متحده از طالبان خواست تا موقف شان را به شکل علنی اعلان کنند. وی افزود "آن ها باید بیانیۀ شفافی را صادر کنند و دهشت افگنی بین المللی را محکوم نمایند و با پیوستن در روندی تعهد بسپارند که تمام افغان ها شامل آن باشند."

وزیر خارجۀ افغانستان تأکید ورزید که مداخله و یا همکاریی کشور های منطقه و همسایه نقش عمده دارد. اما آنچه مهم است، درک حقیقتی می باشد که افغانستان دموکراتیک و با ثبات به نفع همه تمام خواهد شد.

وزرای خارجۀ افغانستان و ایالات متحده در محفل دهمین سالروز گشایش شورای زنان افغان و امریکایی نیز در واشنگتن اشتراک کردند.

وزیر خارجۀ ایالات متحده گفت که مرکز بین المللی رشد اقتصادی زنان افغانستان در پوهنتون امریکایی در کابل افتتاح خواهد شد که هدف آن کمک به زنان افغانستان است.

خانم کلنتن افزود که زنان افغان طی 10 سال گذشته پیشرفت های چشمگیری در عرصه های مختلف داشته اند، و اکنون زمان آن فرا رسیده است تا از آن دست آورد ها تقدیر و نگهبانی صورت گیرد.

در ارتباط به نگرانی زنان از حاشیه رفتن در تلاش های مذاکرات صلح با طالبان، وزیر خارجۀ ایالات متحده گفت که صلح، بدون اشتراک زنان افغان، به مثابۀ "تخیلی" است که بقا نخواهد داشت.

__________________

برای تماشای نشست خبری به اینجا کلک کنید.

برای تماشای محفل دهمین سالروز شورای زنان افغان و امریکایی به اینجا کلک کنید.

XS
SM
MD
LG