لینک های دسترسی

Breaking News

کلنتن زیر رگبار پرسشهای سناتوران


کلنتن در جریان گواهی دهی به اعضای کانگرس
کلنتن در جریان گواهی دهی به اعضای کانگرس
وزیر خارجۀ ایالات متحده در مقابل سناتور ها و اعضای مجلس نمایندگان کانگرس یکبار دیگر پذیرفت که نارسایی های امنیتی منجر به حملۀ دهشت افگنان در قونلسگری امریکا در شهر بنغازی لیبیا گردید.

هلری کلنتن به اعضای کانگرس گفت که او تمام پیشنهادات یک هئیت مستقل ارزیابی را پذیرفته است و ۸۵ در صد از این پیشنهادات تا ماه مارچ کاملاً عملی خواهد شد.

خانم کلنتن در پاسخ به انتقادات اعضای کانگرس گفت که حکومت باراک اوباما تلاش نکرده به دلایل سیاسی این رویداد را شکل دیگر دهد و هر گونه معلوماتی که در اختیار حکومت قرار داشت برای مردم فراهم کرده است.

منافع سیاسی یا ملی؟

در حملۀ بنغازی علاوه بر سفیر ایالات متحده سه کارمند دیگر وزارت خارجه جان باختند و جمهوری خواهان می گویند که حکومت اوباما به خاطر وقت حساس انتخابات ریاست جمهوری حقیقت را به مردم امریکا بیان نداشت، زیرا چنین کاری به ضرر اوباما تمام می شد.

خانم کلنتن می گوید که مأمورین بخشی از یک آزمون ستراتژیک گسترده تر در مبارزه با دهشت افگنی است. "خیزش های عربی نیروی محرک قدرت را بر هم زده و نیروهای امنیتی در سراسر منطقه را از هم پاشیده است."

تنش های سیاسی روی پاسخگویی به خشونت در بنغازی از جانب سوزان رایس، سفیر امریکا در سازمان ملل متحد، چنان افزایش یافت که امکان نامزدی رایس را به جانشینی کلنتن، محال ساخت. سوزان رایس در مدت کوتاهی پس از حمله در بنغازی، در مصاحبات تلویزیونی این حمله را به مظاهرات اسلام گرایان ارتباط داده بود نه این که آنرا یک حمله دهشت افگنی بخواند.

جان مکین، سناتور پرنفوذ جمهوری خواهان این سخنان رایس را غیر قابل قبول خوانده بود. و می گوید "مردم امریکا سزاوار دانستن پاسخ اند. و به هیچ وجه سزاوار پاسخ های غیر واقعی نمی باشند. و جوابی که در ۱۵ سپتمبر توسط سفیر امریکا در ملل متحد به مردم امریکا داده شده بود، درست نبود."

اهمیت انگیزۀ حمله و یا محاکمۀ عاملان؟

خانم کلنتن گفت کشانیدن مسئولین این حمله به پای میزعدالت، مهمتر از تعیین انگیزه آنها میباشد. او افزود "واقعیت این است که تا به حال چهار امریکایی کشته شده است. آیا به خاطر اعتراض بود" و یا هم حرکت سازمان یافتۀ دهشت افگنان.

وزیر خارجه ایالات متحده می گوید که نیاز به کمک کانگرس دارد تا انتقال دموکراتیک در لیبیا را با نتیجۀ موفقیت آمیز نگاه کنند.

مالو انوسیند، تحلیلگر امریکایی در واشنگتن می گوید که در دور دوم ریاست جمهوری باراک اوباما شاهد مداخلۀ نه چندان امریکا در لیبیا خواهد بود.

خانم کلنتن می گوید هر آنچه که برای کاهش خطرات احتمالی علیه دپلومات های امریکایی در خارج از کشور انجام دهند، بازهم باید یک اندازه خطر را قبول کنند زیرا نمیتوان از داخل پناهگاه ها دپلوماسی کرد.
XS
SM
MD
LG