لینک های دسترسی

Breaking News

نبود امکانات عصری استخراج در معدن کرکر پلخمری


وجودیت ابزار از کار افتاده قدیمی همراه با واگن های خراب، بیرون معدن کرکر در پلخمری بیشتر جلب توجه میکند.
وجودیت ابزار از کار افتاده قدیمی همراه با واگن های خراب، بیرون معدن کرکر در پلخمری بیشتر جلب توجه میکند.

معدنچیان استخراج ذغال در شمال افغانستان میگویند که وسایل لازم برای کندن کاری ذغال و محافظت کارگران در دست ندارند.

برای تهیه این گزارش به سوی معدن مشهور کرکر در حومه شمال شرقی شهرک پلخمری رفتم. این معدن در یک دشت بزرگ واقع است که در فاصله های زیاد به تپه ها وکوه ها منتهی شده است. درجه حرارت بلندتر از ٤۰ سانتی گرید، نهایت طاقت فرسا است.

هنگام نزدیک شدن به دهانه این معدن، تونل سیاهی که کارگران از آن جا ذغال را بیرون می کشند و موجودیت ابزار از کار افتاده قدیمی همراه با واگن های خراب، بیشتر جلب توجه میکند.

داخل شدن به مصافه ٢۰۰۰ متری تونل که سقف پر وزن آن بالای چوب های عادی استوار است، جرأت زیاد می خواهد، اما شماری از کارگران سالخورده بدون آنکه هیچ وسیله نجات داشته باشند با ابتدایی ترین وسایل استخراج، داخل معدن میشوند و بعد از ساعت ها سپری نمودن در دل کوه با کمترین حجم ذغال سنگ بیرون میایند.

کارگران که بیشترین عمر خود را در این معدن کار کرده اند از تجهیزات دست داشته شان برای استخراج به هیچ وجه راضی نیستند.

بیشتر کشورهای که دارای معادن زیرزمینی هستند با استفاده از وسایل مدرن و تکنالوژی روز به استخراج آن میپردازند که به گفته کارشناسان هیچ عایدی خالصتر از درآمد های ذخایر طبیعی و زیر زمینی نمی باشد. اما کارگران معادن ذغال در افغانستان میگویند که عدم موجودیت امکانات لازم برای استخراج سبب شده است تا عواید چندانی به خزانه دولت نرود و در ضمن زندگی کارگران نیز تغییر مثبت نیابد، حتی این که کار در معادن را ترک گویند.

نبود امکانات عصری استخراج در معدن کرکر پلخمری
نبود امکانات عصری استخراج در معدن کرکر پلخمری

با توجه به کمبود انرژی برق و گاز در افغانستان، استفاده از ذغال سنگ به حیث سوخت، یکی از نیازمندی های اساسی مردم عادی و کمپنی های تولیدی که به سوخت نیاز دارند در افغانستان محسوب میشود. اما در حالی که کمبود ذغال در بازارهای افغانستان به شدت محسوس است مسؤولان تصدی های ذغال سنگ شمال میگویند که برای تمدید تجهیزات خود به ٢۰ میلیون دالر نیاز دارند.

انجنیر محمد منیر، رئیس تصدی افغان کول، می گوید که کار بالای تمدید تجهیزات را آغاز نموده اند.

به گفته آقای منیر در حال حاضر روزانه ٩۰ تن ذغال استخراج می شود، در حالی که پس از دریافت تجهیزات لازم توانايی استخراج بالاتر از ٦۰۰ تن ذغال را در روز خواهند داشت كه این افزایش در استخراج ذغال حتی برای توليد سمنت در افغانستان که به سوخت ذغال نیاز دارند نیز تاثیر مثبت خواهد داشت.

معادن ذغال در شمال افغانستان در سال ١٩٣٩ میلادی توسط کشور چکسلواکیا کشف و به استخراج آغاز نموده است که در آن زمان نزدیک به ٣۰۰۰ کارگر در آن مصروف بود و روزانه ٦۰۰ تن ذغال استخراج می نمود.

XS
SM
MD
LG