لینک های دسترسی

Breaking News

گزارش تازه در مورد فساد در وزارت‌های مخابرات و صحت


بر اساس گزارش، وزارت صحت برای مبارزه با فساد اقدامات مثبت داشته اما وزارت مخابرات ناکام بوده است
بر اساس گزارش، وزارت صحت برای مبارزه با فساد اقدامات مثبت داشته اما وزارت مخابرات ناکام بوده است

کمیتۀ مستقل مشترک نظارت و ارزیابی مبارزه با فساد، با نشر دومین گزارش سه ماهه‌اش، اعلام کرد که فساد در وزارت‌های مخابرات و صحت وجود دارد؛ اما وزارت صحت در بخش مبارزه با فساد پیشرفت‌هایی داشته است.

بر اساس این گزارش، وزارت صحت عامۀ افغانستان از اول اکتوبر تا آخر دسامبر سال گذشتۀ میلادی، اقداماتی را که در راستای تطبیق سفارشات این کمیته برای مبارزه با فساد انجام داده است، بیانگر پیشرفت‌هایی می‌باشد.

بر اساس این گزارش، وزارت صحت افغانستان، ادارۀ ملی تنظیم امور دوایی به منظور نظارت از کیفیت و قیمت دوا در بازار، صدور جواز برای دواسازان و ثبت محصولات صحی، ایجاد کرده است.

حسن رضایی، عضو این کمیته هنگام ارائه این گزارش گفت "ادارۀ ملی تنظیم امور دوایی تأسیس شده که در جریان سه ماه فعالیت خوب داشته است و در بخش‌های اصلاحات حقوقی، تدارکات، رسیدگی به شکایات و تلاش برای دیجیتل‌سازی پروسه صدور کمپنی‌های تولید ادویه، اینها فعالیت‌ها و دستاوردهای خوبی داشته است".

ادارۀ ملی تنظیم امور دوایی این وزارت، پس از نظارت و ارزیابی‌ها، از جملۀ ۴۶۷ شرکت دواسازی خارجی، جواز ۹۵ شرکت را لغو کرده و "طرح ثبت مجدد شرکت‌ها" را روی دست گرفته است.

همچنان وزارت صحت توانسته است که با ایجاد مرکز سمع شکایات، به 120 شکایت رسیدگی کند.

کمیتۀ مستقل مشترک نظارت و ارزیابی مبارزه با فساد، تأکید کرده است که از مجمع ۱۱۵ سفارش این اداره به وزارت صحت، آن وزارت ۱۴ سفارش را کاملاً تطبیق و ۶۳ سفارش دیگر به صورت نسبی عملی کرده است.

اما گزارش این کمیته نشان می‌دهد که هنوز وزارت صحت در قبال ۴۰ سفارش، هیچ اقدامی نکرده است.

وزارت صحت افغانستان با آنکه می‌پذیرد برخی ناهماهنگی‌هایی وجود دارد؛ اما تأکید دارد که به سفارش‌های کمیتۀ مستقل مشترک نظارت و ارزیابی مبارزه با فساد نظر به اهمیت شان رسیدگی خواهد شد.

داکتر وحیدالله مایار، مشاور این وزارت به صدای امریکا گفت "همه سفارشات انشاالله رسیدگی می‌شود، منتها اولویت‌بندی شدند که کدام‌هایی که تأثیرات سوء زیادتری در خدمات صحی داشتند، اولتر رسیدگی شود و به سفارشات دیگری که دارند، بعداً".

به گفتۀ داکتر مایار، آوردن تغییرات یک روند زمان‌گیر است و به یکبارگی ممکن نیست که همه تغییرات به میان آید.

از سوی دیگر وزارت صحت افغانستان ستراتیژی مبارزه با فساد اداری را ساخته که به گفتۀ مشاور این وزارت، این ستراتیژی همه جانبه است و حکومتداری خوب تا چگونگی ارائه خدمات صحی به تمام نقاط افغانستان را در بر می‌گیرد.

ارقام وزارت صحت نشان می‌دهد که در حال حاضر، ۹۵ درصد دوای مورد ضرورت این کشور از خارج وارد می‌شود و وزارت صحت پس از ارزیابی به دلیل بی‌کیفیت بودن واردات، فعالیت ۹۵ شرکت دوایی را متوقف ساخته است.

اما کمیتۀ مستقل مشترک نظارت و ارزیابی مبارزه با فساد، در گزارشش گفته است که وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی افغانستان، در تطبیق پلان مبارزه علیه فساد اداری، تقریباً ناکام بوده است.

محمدفایض سهاک آمر تفتیش کمیته نظارت و ارزیابی مبارزه علیه فساد اداری گفت، پلان مبارزه با فساد اداری وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی، شامل چهار بخش، ایجاد شفافیت در جمع‌آوری و افزایش مالیات، الکترونیکی‌سازی خدمات حکومتی، بلندبردن آگاهی عامه و استخدام اشخاص بر اساس شایستگی و بررسی تشکیلات این وزارت می‌گردد.

او افزود "بررسی‌های ما نشان می‌دهد که وزارت مخابرات تا کنون در تطبیق پلان مبارزه علیه فساد ناکام بوده است".

در بخش از گزارش گفته شده است که وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی هنوز نمی‌داند پولی که به حساب بانکی شان جمع می‌گردد، مجموع واقعی ده فیصد فیس استفاده‌کنندگان تیلفون همراه را تشکیل می‌دهد یا خیر؟

با تلاش‌های مکرر، هیچ یک از مقامات وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی، در رابطه به این موضوع حاضر به پاسخگویی نشدند.

این در حالی است که به تاریخ سیزدهم جدی سال روان خورشیدی، به دستور محمداشرف غنی رئیس جمهور افغانستان، به دلایل آنچه که تخطی‌ها و فساد مالی گفته شده است، وظیفۀ عبدالرزاق وحیدی وزیر مخابرات و تکنالوژی معلوماتی این کشور به حالت تعلیق در آمد.

XS
SM
MD
LG