لینک های دسترسی

Breaking News

واکنش های گسترده در برابر یک ادعای تازۀ ترمپ


اظهارات ضد و نقیض و گمانه زنی ها در مورد ادعای رئیس جمهور ترمپ مبنی بر شنیده شدن مکالمات تیلیفونی اش "به دستور بارک اوباما رئیس جمهور سابق امریکا"، مباحث تازه ای را در واشنگتن بر انگیخته است.

رئیس جمهور ترمپ به روز شنبه ادعا کرد که گویا قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در سال گذشته، مکالمات تیلیفونی اش ثبت شده بود.

با اینهم، قصر سفید هیچ سند پیشکش نکرده تا بتواند ادعای رئیس جمهور ترمپ مبنی بر ثبت مکالمات تیلیفونی اش به دستور بارک اوباما رئیس جمهور سابق را به اثبات برساند.

جیمز کومی، رئیس ادارۀ تحقیقات فدرال یا اف بی آی، از وزارت عدلیه خواسته است تا ادعای رئیس جمهور ترمپ را رد کند.

جیمز کلپر، رئیس سابق ادارۀ استخبارات ملی، گفته است که هیچ معلومات ندارد تا نشان دهد که یک محکمه چنین دستور داده باشد.

و مقامات سابق قصر سفید، ادعای رئیس جمهور ترمپ را بی اساس خوانده و گفته اند که رؤسای جمهور امریکا این صلاحیت را ندارند تا بدون حکم محکمه، دستور ثبت مکالمات تیلفونی یک شهروند امریکایی را بدهد.

ثبت مکالمات تیلیفونی باید از سوی محکمه اجازه داده شود. اما این اجازه علنی نمیباشد. جیمز کلپر، رئیس ادارۀ استخبارات ملی گفته است که او هیچ معلوماتی در مورد دستور یک محکمه مبنی بر ثبت مکالمات تیلفونی عمارت ترمپ را ندارد.

مقامات سابق قصرسفید نیز ادعای آقای ترمپ را بی اساس خوانده اند. جاش ارنست، سخنگوی سابق قصر سفید، گفته است: "این غلط است که بگویم رئیس جمهور اوباما دستور ثبت مکالماتِ تیلیفونی عمارت ترمپ را داده بود. این ممکن برای شماری از اعضای فعلی قصرسفید تعجب آور باشد، اما رئیس جمهور ایالات متحده این صلاحیت را ندارد که دستور ثبت مکالمات تیلیفونی یک شهروند امریکا را بدهد."

تاحال، آقای ترمپ نگفته است که چه چیز سبب شد تا ادعا کند که مکالمات تیلیفونی اش ثبت شده بود، اما قانونگذاران امریکایی، مانند سناتور لندسی گراهم، میگویند: "من بسیار نگرانم که رئیس جمهور ما میگوید که رئیس جمهور سابق یک کار غیر قانونی را انجام داده است."

از جانب دیگر، ال فرنکن، سناتور دموکرات، ادعای آقای ترمپ را طوردیگر تشریح میکند. او میگوید این کار رئیس جمهور ترمپ، سعی برای "منحرف ساختن توجه از موضوع مداخلۀ" روسیه در انتخابات امریکا است.

XS
SM
MD
LG