لینک های دسترسی

Breaking News

وزارت خارجۀ مصر: ایران در امور داخلی ما مداخله میکند


نمایی از تظاهرات مردم در مصر
نمایی از تظاهرات مردم در مصر
مقام های مصری روز پنجشنبه انتقاد ایران از ارتش آن کشور را در برکناری محمد مرسی از ریاست جمهوری در هفته پیش "دخالت غیر قابل قبول" ایران در امور داخلی خود خوانده اند. امری که روابط این دو کشور قدرتمند شرق میانه را بار دیگر سرد ساخت.

پس از انتخاب محمد مرسی به صفت رئیس جمهور مصر و رویکار آمدن حکومت به رهبری اخوان المسلمین در آن کشور، روابط محدودی میان تهران و قاهره پس از بیشتر از سه دهه از سرگرفته شد.

ایران روز دوشنبه برکناری مرسی توسط ارتش، پس از تظاهرات وسیع علیه وی را مایۀ نگرانی خواند و گفت که "دستهای خارجی" در برکناری مرسی در کار بوده است.

مصر اتهامات ایران را رد کرد و آن را ناشی از "عدم اطلاع دقیق از طبیعتِتوسعه دموکراتیک در مصر" خواند. در بیانیه وزارت امور خارجه مصر آمده است که اتهامات ایران "نمایش دخالت غیر قابل قبول تهران در امور داخلی مصر است."

مصر در پاسخ به انتقادات حکومت اسلامگرای ترکیه در مورد برکناری مرسی نیز واکنش مشابهی نشان داده بود.

کشور های غربی تا کنون درباره برکناری مرسی خیلی محتاطانه عمل کرده اند و مشخصاً از "کودتا" خواندن آن خودداری کرده اند، زیرا "کودتا" دانستن برکناری مرسی موجب اتخاذ برخی سیاست - از جمله قطع کمک مالی به ارتش مصر - خواهد شد.

روابط میان ایران و مصر در سال ۱۹۷۹ و پس از آن که مصر به شاه مخلوع پناه داد قطع شد. سی سال بعد مرسی سعی در بهبود روابط میان دو کشور کرد و محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران در فبروری گذشته از قاهره بازدید کرد.

ایران و مصر در مورد جنگ داخلی سوریه با هم اختلافات اساسی دارند. حکومت به رهبری شیعیان در ایران طرفدار حکومت بشارالاسد در سوریه است، حالانکه مصر زیر فشار سنی ها، از شورشیان سوریه پشتیبانی می کند.

در همین حال سارنوال ارشد مصر می گوید که حکم دستگیری محمد بدیع، رئیس حزب اخوان المسلمین، یکی از معاونین او و هشت نفر دیگر را به اتهام تحریک خشونت های اخیر که منجر به کشته شدن ٥١ نفر شد، صادر کرده است.

سخنگوی اخوان المسلمین می گوید که در عوض رهبران آن حزب باید عملکرد نظامیان مورد پیگرد قانونی قرار گیرد. احمد عارف سخنگوی گروه اخوان المسلمین می گوید که پیگرد کشتار بی رحمانۀ مردم موضوع مهمتر از دستگیری رهبران اخوان المسلمین است.

طرفداران مرسی شام گذشته در یک حرکت نمادین تابوت های خالی بردوش به سوی قصر ریاست جمهوری در قاهره حرکت کردند. به گفته آنان این تابوت ها از کشته شدگانی نمایندگی میکند که پس از دستگیری محمد مرسی، قربانی تهاجمات اردو شدند.
XS
SM
MD
LG