لینک های دسترسی

Breaking News

السیسی خواهان "تشنج زدایی" ایران در منطقه شد


عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر
عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر

رئیس جمهور مصر، مخالفت خود را با حملات نظامی علیه ایران و یا گروه حزب الله لبنان، بیان داشته گفت "از قبل به اندازۀ کافی آشوب در شرق میانه وجود داشته است."

اما، عبدالفتاح السیسی، حمایت خود را از موقف گیری عربستان سعودی علیه ایران اعلام کرده تاکید ورزید که تهران باید "دخالت" در امور منطقه را متوقف سازد.

آقای السیسی، روز چهارشنبه، در یک نشست خبری با خبرنگاران، در پاسخ به سوالی در بارۀ احتمال حملات بر ایران و حزب الله لبنان، بدون اینکه از کسی یا کشوری نامی ببرد گفت "من همیشه مخالف جنگ استم و بحران ها را میتوان از طریق گفتگو ها حل و فصل کرد."

رئیس جمهور مصر گفت "یکبار گفته ام و بار دیگر می گویم، امنیت کشور های خلیج، امنیت ملی مصر است. من به رهبریت عاقلانه و استوار عربستان سعودی، ایمان دارم".

رئیس جمهور مصر در حالی این سخنان را بیان می دارد که چند روز است تنش ها بین ایران و عربستان سعودی که متحد بسیار نزدیک مصر می باشد، پس از حملۀ ناکام میزایلی شورشیان حوثی یمن بر میدان هوایی ریاض، کشیده تر از پیش شده است.

عربستان سعودی، که رهبری ائتلاف نظامی را علیه حوثی ها در یمن به عهده دارد، تهران را به تجهیز حوثی ها به میزایل متهم کرده است.

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران
حسن روحانی، رئیس جمهور ایران

خبرگزاری فارس به نقل از حسن روحانی، رئیس جمهور ایران گزارش می دهد که خطاب به رهبران عربستان سعودی گفته است "بزرگتر از شما ها نیز نتوانستند علیه ملت ایران کاری از پیش ببرند."

روحانی که در جلسه هیات دولت در تهران این سخنان را بیان کرد، عربستان را متقابلا به "تقویت داعش" و "دشمنی با مردم منطقه" متهم ساخته تاکید ورزید که ایران "خواستار صلح و ثبات در منطقه می باشد".

پس از ریاض، ایالات متحده نیز روز چهارشنبه، حکومت ایران را به فراهم آوری سلاح های پیشرفته به شمول میزایل های بالستیک برای شورشیان حوثی در یمن متهم کرد.

لبنان در مرکز رقابت میان عربستان و ایران، پس از آن تحت فشار قرار گرفته که سعد حریری، صدراعظم لبنان، روز شنبه از سمت خود استعفا داد و ایران و حزب الله را تحت انتقاد قرار داد.

حزب الله، در پارلمان لبنان نماینده دارد و بخشی از حکومت ائتلافی آن کشور را به رهبری حریری تشکیل می دهد که سال گذشته تشکیل شد.

XS
SM
MD
LG