لینک های دسترسی

Breaking News

روسیه به دنبال علایق خویش در مصر


سرگی لافروف، وزیر خارجه روسیه
سرگی لافروف، وزیر خارجه روسیه
یک هیات عالی رتبۀ روسیه، روز چهارشنبه به مصر رسید تا با همتا های مصری خود دیدار کند. با افزایش تنش میان مصر و ایالات متحده، بازدید هیات روسی از قاهره، نشان دهندۀ تغییر جهت در متحدین مصر می باشد.

اما تحلیلگران به این باور اند که اگر قاهره خواهان گسترش روابط دپلوماتیک خارجی با جهان است، پس هر کشوری می تواند در آن دخیل باشد.

وزرای خارجه و دفاع روسیه در دیداری که از مصر دارند، موظف اند علایق اقتصادی، سیاسی و امنیتی میان دو کشور را توسعه دهند.

بازدید سرگی لافروف وزیر خارجه و سرگی شوییگو وزیر دفاع روسیه در حالی به قاهره صورت می گیرد که واشنگتن بعد از برکناری محمد مرسی رئیس جمهور منتخب مصر، کمک های خود به قاهره را کاهش داد و این امر باعث کشیدگی میان دو متحد دیرینه گردید.

علایق تازه با مسکو در حالی صورت می گیرد که بسیاری از مصری ها در موج جدیدی از وطن پرستان، علیه آنچه شریک کوچک واشنگتن می پندارند، انتقاد می کنند.

مایی وهابه، سخنگوی گروه فعالین تمرد می گوید که نه تنها روسیه بلکه چین و سایر کشور ها نیز می توانند متحد احتمالی مصر باشند.

مایی وهابه گفت "مصر به یک جانب مایل نخواهد شد اما هر کسی به اراده و خواهشات مردم مصر احترام گذارد، از جانب ما نیز احترام خواهد شد."

اما این کشیدگی روابط می تواند اغوا کننده باشد. واشنگتن همکاری در ساحات کلیدی، همچو مبارزه با دهشت افگنی و تامین امنیت در شبه جزیرۀ سینا را حفظ کرده است.

گذشته از آن، هشام قاسم، تحلیلگر مسایل سیاسی می گوید صحبت در بارۀ معاملۀ میلیارد ها دالر سلاح با روسیه در کشوری که از پیش، بیشتر از نیاز خود اسلحه دارد، معنی نمی دهد.

هشام قاسم گفت "اگر همچو معاملۀ در راه باشد از قبل با آن خوشبین نیستم. آن معامله به معنی موجودیت سلاح در انبار ها خواهد بود که از آن استفاده یی صورت نمی گیرد."

قاسم صحبت ها در بارۀ پایگاه بحری روسیه در مصر را با احتمال از دست دادن یگانه ساحل مدیترانۀ آن کشور در سوریه، رد می کند.

مقامات مصری نیز هرگونه تجدید و تغییر ستراتیژی را کم اهمیت جلوه می دهند.

نبیل فهمی، وزیر خارجۀ مصر روابط با روسیه را بااهمیت می پندارد. او می گوید"می بینم که گسترش قابل ملاحظۀ روابط با روسیه به گونۀ زیادی متنوع شده است. اما من روسیه را به عنوان جاگزین هیچ کسی دیگری نمی بینم."

اما هشام قاسم گسترش روابط با روسیه به مثبت تلقی می کند.

آقای قاسم می گوید "اگر مصر یکبار دیگر نقش دیپلوماتیک خود را بازی کند، برای همگان، به شمول ایالات متحده می تواند مثمر باشد. به جای اینکه خود مان را بی طرف و ناتوان در انجام کار بیابیم وضعیتی همانند بحران سوریه می توانست به مراتب بهتر از حالت کنونی کنترول شود."

قاسم به این باور است که یک مصر با علایق بزرگتر منطقه یی و بین المللی، به آن کشور کمک خواهد کرد تا جای پای خود را یکبار دیگر به حیث یک بازی کنندۀ با اهمیت و موثر منطقه یی بیابد.

گزارش: الیزابت اروت، خبرنگار صدای امریکا
ترجمه: قدیر مشرف
XS
SM
MD
LG