لینک های دسترسی

Breaking News

درگیری پلیس و معترضان مصری در مسجد فتح قاهره


مسجد فتح در قاهره
مسجد فتح در قاهره
مقام ها در مصر میگویند در مورد منحل کردن گروه اخوان المسلمین غور میکنند. این سخنان در حالی ابراز میشود که نیروهای امنیتی مصر یک مسجد در قاهره را که در حدود یک هزار تن از معترضان در داخل آن سنگرگرفته بود ، محاصره کرده اند.

تصاویر ویدیویی نشان می دهد که نیروهای امنیتی به جانب مسجد الفتح در نزدیکی میدان رامسس گلوله باری می کنند و هرج و مرج در داخل ساختمان به چشم می خورد.

گزارشگران در خارج از مسجد گفتند نیروهای امنیتی با فردی که از بالای مناره، بسوی آنها تیراندازی می کرد به مبادله آتش پرداختند، اما روشن نیست کدام طرف نخست فیر کرده است.

رویارویی بین نیروهای امنیتی در خارج و معترضین در داخل مسجد ساعت ها پیش از آغاز گلوله باری در نیمه روز جریان داشت.

حازم الببلاوی صدراعظم موقت مصر میگوید دولت برای «هماهنگی و آشتی» کارمی کند. اما افزود کسانی که دست هایشان به خون آغشته است شامل این روند نخواهند بود.

جدید ترین بحران مصر روز جمعه، زمانی آغاز شد که صدها نفر ازطرفداران اخوان المسلمین در آنچه اعتراضات روز خشم نامیده شد به سرک ها ریختند، تصادمات بین مظاهره کنندگان و نیروهای امنیتی در قاهره و شهرهای دیگر درگرفت.

در اوایل روز شنبه، پلیس پیشنهاد کرد زنان از مسجد خارج شوند، اما تاکید کرد از مردها تحقیق صورت میگیرد. معترضین با رد این پیشنهاد با نیروهای امنیتی رو دررو شدند.

دراین میان، سخنگوی دولت مصر می گوید از هنگام اعتراضات سراسری طرفداران محمد مرسی رئیس جمهوری برکنار شده در روزجمعه، ١٧٣ تن کشته شده اند.

او روز شنبه در کنفرانس خبری که از تلویزیون مصر پخش شد گفت ٥٧ تن از نیروهای امنیتی از جمله کشته شدگان بودند.

وزارت داخلۀ کشور مصر روز شنبه گفت که پولیس در طول مظاهرات سرتاسری روز جمعه بیش از هزار تن حامیان اخوان المسلمین را دستگیرکرده است.

سازمان عفو بین الملل خواستار تحقیقات مستقل درمورد خونریزی در مصر شده است. گروه حقوق بشر مستقر در لندن می گوید پاسخ مقامات به اعتراضات "به شدت نامناسب" بوده است.

جان مک کین و لیندسی گرهام، دو سناتور ارشد امریکایی روز جمعه از باراک اوباما رئیس جمهور ایالات متحده خواستند تا تمام کمک ها به مصر را به حالت تعلیق درآورد. اما تا به حال، آقای اوباما تنها تمرینات نظامی مشترک با مصر را که در ماه آینده بود، فسخ کرده است.

منابع گزارش: صدای امریکا، اسوشیتدت پرس
برگردان دری: ژیلا سمیعی
XS
SM
MD
LG