لینک های دسترسی

Breaking News

توافق بین ترکیه و اتحادیه اروپایی برای حل معضل مهاجرین


کنفرانس مطبوعاتی اجلاس بین ترکیه و اتحادیه اروپایی
کنفرانس مطبوعاتی اجلاس بین ترکیه و اتحادیه اروپایی

اتحادیه اروپا روی یک معامله چند ملیارد دالری با ترکیه در ارتباط به مهاجرینی که از طریق آن کشور عازم قاره اروپا شده اند، و سیل مهاجرت ها هنوز هم به شدت ادامه دارد، توافق کرد.

انگلا مرکل، صدراعظم آلمان بعد از نشست روز یکشنبه بین ترکیه و اتحادیه اروپایی تائید کرد که این اتحادیه سه ملیارد یورو را برای کمک به مهاجرین سوری که در سوریه مستقر شده اند، پیشنهاد کرده است و در مقابل خواهان مساعدت ترکیه در جلوگیری از سرازیر شدن این مهاجرین به جانب اروپا گردیده است.

صدراعظم آلمان گفت ساعاتی قبل از نشست بروکسل، با دیگر رهبران اروپایی ملاقات کرده روی اسکان مجدد شماری مهاجرین سوری در کشور هایشان به صورت مستقیم از ترکیه، بحث کردند. تعداد این مهاجرین تا حال مشخص نشده است.

خانم مرکل همچنان تائید کرد که اتحادیه اروپایی، مذاکرات پیوستن ترکیه به این اتحادیه را با انقره دوباره از سر خواهد گرفت، که اگر شرایط موجوده برآورده شود، امکان دارد سفر ترک ها به اروپا را بدون داشتن ویزا، سرعت بخشد.

دانلد تسک، رئیس اتحادیه اروپایی در ختم نشست چهار ساعته بین ترکیه و اتحادیه اروپایی گفت که بعد از سالها وقفه و پیشرفت کُند، تحرک در مذاکرات عضویت ترکیه در این اتحادیه، باید پیشرفت سریع داشته باشد.

آقای تسک در مورد مساعدت مالی اتحادیه اروپایی به ترکیه گفت که این نشست، در مورد سپردن مشی مهاجرین و امنیت اروپا به ترکیه و یا انداختن بار مسئولیت بر ترکیه نیست. کشوری که دو ملیون مهاجر در آن مستقر بوده و در این راستا با مشکلات بسیار مواجه است. بلکه هدف، رسیدگی به این آزمون ها با همکاری همدیگر میباشد.

دانلد تسک هشدار داد که توافق با ترکیه، به مفهوم حل فوری معضله مهاجرین نمی باشد.

داود اوغلو، صدراعظم ترکیه گفت که کشورش و اتحادیه اروپایی، بهایی ناکامی ملل متحد را در حل بحران سوریه می پردازند.

اوغلو گفت عضویت کشورش نه تنها برای اتحادیه اروپایی بلکه برای صلح جهانی، یک دارایی خواهد بود.

فرانسوا هولاند، رئیس جمهور فرانسه گفت که اتحادیه اروپایی باید تعهد ترکیه را در کمک به ختم بحران سیاسی سوریه، مبارزه با دهشت افگنی و اقدام در جلوگیری از هجوم پناهندگان به اروپا زیر نظارت داشته باشد.

رهبر فرانسه گفت که وجوه مالی ۳ ملیارد یورو برای ترکیه که برای مساعدت به مهاجرین مقیم آن کشور اختصاص داده شده به صورت تدریجی و بررسی تعهد ترکیه در این زمینه، پرداخت خواهد شد.

آقای هولاند گفت به خاطریکه شماری از دهشت افگنان در بین مهاجرین داخل اروپا شده بودند، باید برای تصدیق هویت کسانیکه از طریق ترکیه داخل اروپا میشوند، اقداماتی روی دست گرفته شود.

بحران مهاجرین به رهبران اروپایی خاطر نشان ساخت که شراکت ترکیه با اتحادیه اروپایی، چی که عضو این اتحادیه باشد و یا خیر، و موجودیت این کشور، به عنوان یک مانع در حوادثی که در سالهای اخیر شرق میانه را پر آشوب ساخته است، تا چی حد همیت دارد.

  • 16x9 Image

    ژیلا سمیعی - واشنگتن

    گوینده، مجری و تهیه کننده پیشین در رادیو کابل که بیشتر از ده سال است در بخش دری رادیو آشنا صدای امریکا، ایفای وظیفه می کند.

XS
SM
MD
LG