لینک های دسترسی

Breaking News

رئیس اف، بی، آی: در مورد استراق سمع هیچ معلومات در دست نیست


جمیز کومی، رئیس ادارۀ تحقیقات فدرال امریکا، روز دو شنبه در کمیتۀ استخبارات مجلس نمایندگان حاضر شد و به سوالات اعضای آن پاسخ داد
جمیز کومی، رئیس ادارۀ تحقیقات فدرال امریکا، روز دو شنبه در کمیتۀ استخبارات مجلس نمایندگان حاضر شد و به سوالات اعضای آن پاسخ داد

جیمز کومی، رئیس ادارۀ تحقیقات فدرال ایالات متحده یا FBI روز دو شنبه همچنین تایید کرد که ادارۀ تحت رهبری وی قصد مداخلۀ روسیه در انتخابات سال ۲۰۱۶ امریکا را به صورت فعالانه مورد تحقیق قرار می دهد.

آقای کومی، در آغاز اظهارات اش در کمیتۀ استخبارات مجلس نمایندگان ایالات متحده همچنین گفت که این تحقیقات شامل احتمال تماس و همآهنگی روسیه با کمپاین مبارزاتی دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده، می باشد.

اما آقای کومی، تاکید کرد که به دلیل سری بودن تحقیقات ضد جاسوسی، قادر نیست همه مسایل را بیان کند.

آقای کومی گفت " در مورد اینکه چگونه تحقیقاتی را انجام می دهیم و یا بالای کی انجام می دهیم، چیزی بیشتر گفته نمی توانم."

ساعاتی قبل از اظهارات آقای کومی،آقای ترمپ روز دو شنبه ادعای را که گویا کمپاین انتخاباتی اش با روسیه به تماس بوده تا برندۀ انتخابات ایالات متحده شود، به تمسخر گرفت و گفت که چنین مسایل توسط دموکرات ها مطرح شده تا به گونه ای باخت شان را در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ توجیه کنند.

آقای ترمپ روز دو شنبه در صفحۀ تویتر خود نوشت که "جیمز کلیپر {رئیس استخبارات ملی در ادارۀ باراک اوباما} و سایرین گفته اند که اسنادی وجود ندارد که تماس میان رئیس جمهور ایالات متحده و روسیه صورت گرفته باشد و "این گزارش کاذب است و همه در مورد می دانند."

اما آقای ترمپ در اظهارات تویتر خود در مورد ادعای قبلی اش مبنی بر استراق سمع چیزی بیان نکرد. ولی تاکید کرد که "موضوع اصلی که کانگرس، ادارۀ تحقیقات فدرال و سایر باید در جستجوی آن باشد این است تا فردی که معلومات سری را افشا کرده است، پیدا شود. باید افشا گر را همین حالا پیدا کرد."

رئیس جمهور ترمپ به صورت مکرر در مورد افشای معلومات سری شکایت کرده است، اما به صورت مشخص بیان نکرد که در مورد افشای کدام معلومات سری نگران است.

استراق سمع

آقای کومی، همچنین گفت که هیچ معلوماتی در دست ندارد که از اظهارات دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده، مبنی بر استراق سمع حمایت کند.

به تاریخ چهارم ماه مارچ، آقای ترمپ از طریق صفحۀ تویتر اش ادعا کرد که باراک اوباما، رئیس جمهور پیشین ایالات متحده، در هفته های قبل از انتخابات ماه نوامبر وی را در برج ترمپ واقع در شهر نیویارک مورد استراق سمع قرار داده است.

هفتۀ گذشته شان اسپایسر، سخنگوی قصر سفید گفت که آقای اوباما ممکن از ادارۀ استخبارات بریتانیا تقاضا کرده باشد تا سخنان آقای ترمپ را استراق سمع کند. اما مایکل راجرز، رئیس امنیت ملی ایالات متحده، به اعضای کمیتۀ استخبارات مجلس نمایندگان امریکا گفت که چنین چیزی واقع نشده است و بر اساس توافق دو جانبه، ایالات متحده و بریتانیا بالای یکدیگر جاسوسی نمی کنند.

در واکنش به اظهارات سخنگوی قصر سفید، استخبارات بریتانیا گفت که چنین اظهارات "کاملاً مضحک است و باید نا دیده گرفته شود."

آقای کومی، نیز گفت که آقای اوباما و یا هر رئیس جمهور دیگر نمی تواند به صورت یکجانبه بالای یک شهروند ایالات متحده مثل آقای ترمپ امر استراق سمع بدهد و برای چنین کار نیاز به اجازۀ محکمه است که چنین چیزی رخ نداده است.

با وجودیکه مقامات ارشد ایالات متحده به شمول پال راین، رئیس مجلس نمایندگان ایالات متحده، و قانونگذاران ارشد هر دو حزب جمهوری خواه و دموکرات ادعای استراق سمع توسط رئیس جمهور پیشین امریکا را رد کرده اند، در دو هفتۀ گذشته، رئیس جمهور ترمپ از اظهارات اش در مورد استراق سمع، عقب نشینی نکرده است.

XS
SM
MD
LG