لینک های دسترسی

Breaking News

غنی: بحث دیورند از صلاحیت من بالاست


رئیس جمهور افغانستان می گوید که آزادی مطبوعات سرخط کارش است.
رئیس جمهور افغانستان می گوید که آزادی مطبوعات سرخط کارش است.

رئیس جمهوری افغانستان می گوید که به رسمیت شناخته شدن دیورند و نیز گماشتن افراد مورد نظر پاکستان در ادارات امنیتی و دفاعی افغانستان، آوازه های میان تهی بوده و به گفتۀ وی هیچ کسی در این امور حق دخالت را ندارد.

محمد اشرف غنی گفت که تصمیم در مورد خط دیورند صلاحیت وی نبوده بلکه اختیار مردم افغانستان است. او گفت که امروز بحث در مورد امنیت مشترک افغانستان و پاکستان است و هیچ کسی در مورد دیورند نه حرف می زند و نه هم حرفی زده شده است.

این در حالی است که حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان، با انتقاد از سخنرانی آقای غنی در کنفرانس قلب آسیا در اسلام آباد گفته بود که پشتونهای هر دو طرف خط دیورند افغانها اند و نباید به آنان "پاکستانی" اطلاق شود.

آقای غنی گفته بود که پس از عملیات ضرب عضب در وزیرستان شمالی، افغانستان میزبان هزاران "پاکستانی" شد.

رئیس جمهور غنی همچنان افزود که تعیینات پستهای قوای مسلح با درنظرداشت منافع ملی، بر اساس قانون اساسی افغانستان صورت می گیرد. او گفت که در این مورد هیچ کشور همسایه یا کشور دیگری حق مداخله نداشته و هم در این زمینه مداخله می شود.

غنی می گوید که پروژۀ تاپی خطری را متوجه هیچ کشوری نمی سازد.
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:25 0:00

آقای غنی که در مورد سفرش به ترکمنستان و آغاز پروژۀ گاز تاپی صحبت می کرد، این پروژه را به سود تمام منطقه خواند و گمانه زنی هایی را رد کرد که گویا ایران سد راه تطبیق این پروژه خواهد شد. او گفت که ایران خود سرگرم کار بالای پروژۀ است تا گاز را از طریق بحر به هند انتقال دهد.

رئیس جمهور افغانستان بار دیگر این اندیشه را رد کرد که گویا افغانستان میدان رقابت و جنگ نیابتی هند و پاکستان است. او گفت که افغانستان یک ساحۀ همکاری، هم نوایی و محل تحول در منطقه است.

رئیس جمهور افغانستان ضمن سپاسگذاری از همتای ترکمنستانی اش برای صرف میلیاردها دالر جهت تامین ثبات در افغانستان گفت که آن کشور همچنان توافق کرده است تا گندم بسیار اعلا را به نرخ پایانتر به افغانها به فروش برساند.

XS
SM
MD
LG