لینک های دسترسی

Breaking News

از دهلی تا لاهور تا کابل در یک روز


اعضای سارک بر تحکیم همکاریهای منطقه ای تاکید ورزیدند
اعضای سارک بر تحکیم همکاریهای منطقه ای تاکید ورزیدند

چای صبح در دهلی، غذای چاشت در لاهور و نان شب در کابل – رئیس جمهور افغانستان بر توسعه همکاریهای منطقه ای تاکید دارد.

محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان که برای اشتراک در اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاریهای جنوبشرق آسیا (سارک) به کتمندو، پایتخت نیپال رفته است می گوید که مشکلات فقر و عقب ماندگی در منطقه قابل حل است.

رئیس جمهور افغانستان به روز چهارشنبه در سخنرانی یی بر توسعه تفاهم و همکاری های منطقه ای تاکید ورزید.

آقای غنی که در حضورداشت نخست وزیران هند و پاکستان صحبت می نمود همچنان گفت که کشورش نباید میدان رقابت های دولت های رقیب باشد.

او گفت "اجازه نمی دهیم که قلمرو افغانستان بر ضد هیچ یک از همسایه های ما استفاده شود و در عین حال به هیچ کس اجازه نمی دهیم که جنگ های نیابتی خود را در افغانستان به پیش برد."

هند و پاکستان که با هم اختلافات دیرینه دارند بیشتر به دلیل دخالت در امور افغانستان مورد انتقاد قرار می گیرند. به تازگی پرویز مشرف، رئیس جمهور پیشین پاکستان گفت که با بیرون شدن نیروهای امریکایی از افغانستان این کشور بار دگر به میدان جنگ های نیابتی هند و پاکستان مبدل خواهد شد.

همکاری منطقه ای

رئیس جمهور افغانستان به رهبران کشورهای عضو سازمان سارک گفت که گفتمان همکاری منطقه ای باید به اقدامات عملی مبدل شود. او ضمن تاکید بر موجودیت صداقت در تعامل کشورهای منطقه با هم خواستار "همکاری مخلصانه" حکومت ها برای از میان برداشتن ریشه های خشونت گردید.

آقای غنی با اشاره به چندین پروژه اقتصادی و تجارتی منطقه – پروژه انتقال برق کاسا ۱۰۰۰ و لوله گاز ترکمنستان – گفت که اعتماد متقابل میان کشورها رفاه همگانی را در قبال خواهد داشت.

به باور رئیس جمهور افغانستان شهروندان جنوبشرق آسیا در یک موقعیتی قرار دارند "که می توانیم چای صبح را در دهلی، غذای چاشت را در لاهور و نان شب را در کابل صرف نمائیم و در روز بعدی آن در دوشنبه و یا تاشکند باشیم".

سارک در ماه اگست سال ۱۹۸۳ میلادی تأسیس گردید و در آن افغانستان، بنگلادش، هند، پاکستان، سریلانکا، نیپال، مالدیف و بوتان عضویت دارند. هدف اصلی این سازمان فقرزدایی، توسعه بخش های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، تخنیکی و تکنولوژیکی در کشورهای عضو است.

عضویت افغانستان در سارک در سال ۲۰۰۵ از سوی هند پیشنهاد شد و در ۳ اپریل سال ۲۰۰۷ میلادی رسماْ به عنوان هشتمین عضو سازمان سارک پذیرفته شد.

XS
SM
MD
LG