لینک های دسترسی

Breaking News

چلنج غنی به طالبان: دا گز دا میدان!


محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان، حین سخنرانی در مورد روند "موفقیت آمیز" انتخابات پارلمانی
محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان، حین سخنرانی در مورد روند "موفقیت آمیز" انتخابات پارلمانی

رئیس جمهور افغانستان گفت که افغان‌ها با مشارکت گسترده در انتخابات ۲۰ اکتوبر به طالبان ثابت کردند که تسلیم زور نمی‌شوند.

رئیس جمهور افغانستان ضمن ابراز سپاسگزاری از مردم افغانستان به خاطر "اشتراک گسترده" در انتخابات ۲۰ اکتوبر در آن کشور گفت که مردم افغانستان به طالبان این پیام را رساندند که "این مردم با زور مهار نمی‌شوند".

محمد اشرف غنی در یک پیام ویدیویی به طالبان نیز چلنج داده گفت که اگر آنان "جرات اخلاقی دارند، بیایند و قدرت شان را در مقابل مردم به نمایش بگذارند."

آقای غنی گفت "به طالبان می گویم که بیایید و نشان دهید که آیا راه و طریقۀ شما در بین مردم محبوبیت دارد، یا راه مردم سالاری. دا گز دا میدان!"

با وصف تهدید طالبان مبنی بر اخلال روند انتخابات افغانستان، به گفتۀ مقام‌های کمیسیون انتخابات آن کشور، مشارکت مردم در انتخابات پررنگ بود.

آقای غنی تاکید کرد که اشتراک زنان در روند انتخابات یک اقدام تاریخی بود که نشاندهندۀ خواست مردم در راستای مردم سالاری می باشد—نه خشونت و تهدیه به خشونت.

در انتخابات ولسی جرگه حدود ۲۵۰۰ نامزد در مقابل همدیگر رقابت کردند، اما رئیس جمهور غنی تاکید کرد که انتخابات پارلمانی آن کشور بازنده ندارد، زیرا همه از روند انتخابات و مردم سالاری حمایت کردند.

محمد اشرف غنی در حالی انتخابات شنبه و یکشنبه را موفقانه توصیف کرد که پیوند به این انتخابات حدود ۴۰ غیر نظامی کشته و بیش از ۱۰۰ غیر نظامی دیگر در حملات مختلف در سراسر آن کشور زخمی شد. به گفتۀ مقامات وزارت داخلۀ افغانستان، مجموعاً ۱۹۲ حملات "کوچک و بزرگ" بر مراکز رای دهی و نیرو های امنیتی صورت گرفت. با آنهم رئیس جمهور افغانستان گفت که در مقایسه با دو انتخابات قبلی افغانستان، میزان حملات در انتخابات کنونی به مراتب کمتر بود.

علاوه بر آن تهدید های امنیتی و حملات، انتخابات ولسی جرگۀ افغانستان با مشکلات فنی و عدم همآهنگی میان کمیسیون مستقل انتخابات و کمیسیون شکایات انتخاباتی نیز مواجه بود.

بنیاد انتخابات شفاف افغانستان یا تیفا ۷۲۰۰ ناظر انتخاباتی را در سرتاسر افغانستان گماشته است، با نشر اعلامیه یی گفته است که مشکلات تخنیکی، از کار افتادن وسایل بایومتریک، اشتباهات در فهرست رای دهندگان، پر کردن صندوق ها توسط گروه های خاص در برخی از ولایات، ادامۀ کارزار انتخاباتی توسط برخی از نامزدان، مداخله در جریان رای دهی، پاک شدن رنگ انگشتان و عدم همآهنگی میان کمیسیون مستقل انتخابات و کمیسیون شکایات انتخاباتی از جمله مشکلات عمده ایست که انتخابات ولسی جرگه با آن مواجه بوده است.

واکنش کمیسیون شکایات انتخابات

در همین حال، کمیسیون شکایات انتخابات افغانستان با نشر اعلامیه ای روند انتخابات روز شنبه را "رای گیری ناسالم، پرچالش و نگران کننده" خوانده است.

در این اعلامیه به نقل از علی رضا روحانی، منشی وسخنگوی کمیسیون شکایات انتخاباتی آمده است که "معلومات و ارزیابی های ابتدایی کمیسیون شکایات انتخاباتی نشان دهنده کوتاهی ها، کاستی ها و بی نظم های غیر قابل اغماض در روند پیشبرد و مدیریت پروسه رای دهی است که میتواند شفافیت و عدالت انتخابات را بصورت جدی با خطر روبه رو کند."

مسدود بودن برخی از مراکز رای دهی در ولایات و کابل، تاخیر چندین ساعته در فعال شدن مراکز رای دهی، عدم فعال بودن دستگاه های بایومتریک، نرسیدن مواد حساس انتخاباتی در مراکز رای گیری، ممانعت از حضور ناظرین، ناسالم بودن صندوق های حاوی مواد حساس انتخاباتی و ایجاد ممانعت نماینده کمیسیون شکایات انتخاباتی در مراکز رای گیری و قرار ندادن مواد لازم در اختیار نمایندگان شکایات انتخاباتی، از مشکلات جدی انتخابات روز شنبه از سوی کمیسیون شکایات انتخاباتی مطرح شده است.

XS
SM
MD
LG