لینک های دسترسی

Breaking News

زندانیان آزاد شده از گوانتانامو به طالبان میپیوندند


آرشیف
آرشیف

روزنامۀ گاردین مطلبی در بارۀ زندانیان آزاد شده از زندان گوانتانامو دارد که دوباره به طالبان و القاعده پیوسته اند. در این مطلب میخوانیم که نویسنده زندانی شدن افراد عادی و بیگناه را گذرگاهی برای پیوستن آنان به گروه القاعده و طالبان تلقی نموده تا علیه ایالات متحده و متحدینش مبارزه نمایند.

در این مطلب نویسنده ملا عبدالله ذاکر را که حدود ۴۰ سال عمر دارد مثال قرار داده و نگاشته است که وی بعد از رهایی از زندان گوانتانامو دوباره به محل زادگاهش در هلمند برگشته و تعدادی از افراد مسلح را تحت فرماندهی اش قرار داده است. گزارشاتی در بارۀ وی شنیده شده که اکنون مرد دوم فرماندهی طالبان در هلمند به شمار میآید.

روزنامۀ گاردین مشعر است که ملا ذاکر در سال ۲۰۰۷ با گفتن این جملات که وی دوباره به خانه اش برگشته و برای امرار معاش و کمک خانواده اش کار خواهد کرد ، از زندان آزاد شده است.

به عقیدۀ نویسندۀ مطلب گاردین همانند ملا ذاکر افراد دیگری نیز که از زندان آزاد شده اند دوباره سلاح برداشته اند.

در ادامۀ مطلب گاردین میخوانیم که در عربستان سعودی، جاییکه مقامات دولتی برنامه های احیای مجدد را برای آنعده کسانیکه از زندان کیوبا برمیگردند، روی دست دارند، گزارشات سال گذشته حاکی از آنست که ۲۵ نفر از جملۀ ۱۲۰ زندانی آزاد شده از گوانتانامو در بعضی خشونت های بنیادگرایانه سهیم بوده اند.

نویسنده در ادامه نگاشته است که از ۶۰۰ زندانی که از گوانتانامو آزاد گردیده است، عمدتاً افغان و سعودی تبار بوده و کسانی اند که در حال حاضر به تهدید بیشتری مبدل گردیده اند.

گاردین با استناد بر اظهارات یکتن از زندانیان مینگارد که وی گفته است:

" اسامه یگانه فردی است که در بارۀ تعهدات جامعۀ اسلامی فکر مینماید. در افغانستان خشونت، هرج و مرج و حکومت استبدادی حکمفرما است. در آن کشور فقط کافیست تا یک فرد عادی را برآشفته سازید. با این حال میتوانید در بارۀ احساسات کسی حدس بزنید که سال های متمادی عمرش را در زندان سپری نموده است."

واشنگتن پست مینویسد امریکایی ها رهبری اوباما را در جنگ افغانستان نپذیرفته اند.

این نظر سنجی را واشنگتن پست و شبکۀ خبری ای بی سی انجام داده که در آن نگرانی های وسیع مردم در بارۀ جنگی منعکس شده است که تقریباً یک دهه عمر دارد.

نویسندۀ واشنگتن پست در مطلب خود از نظریات آنعده امریکایی های صحبت نموده است که به نظر آنها اوباما در جنگ افغانستان از مسیر اصلی منحرف شده است. مسیری که وی در انتخابات ریاست جمهوری " جنگی که باید برنده شوند" نامیده بود.

نویسنده معتقد است که آزادی و وسعت عمل اوباما در دو جنگی که وارد دهمین سال خود میگردد، بسیار زود وسریع هم تغییر خورده است.

واشنگتن پست با استناد بر بررسی و نظرسنجی شبکه ای بی سی که به روز دوشنبه به نشر رسیده مینگارد که ۴۹ درصد مردم رهبری اوباما را در جنگ افغانستان نپذیرفته و ۴۴ در صد همین شیوۀ کاری رئیس جمهور امریکا را قبول نموده اند.

به عقیدۀ نویسندۀ مقاله واشنگتن پست، رقم یاد شده بلندترین ریکارد را در نظرسنجی های شبکۀ ای بی سی تشکیل میدهد.

نویسنده؛ نظرسنجی قبلی را یاددهانی نموده مینگارد که نظر مردم از ماه جنوری تا حال تغییر خورده است. در آن نظر سنجی ۴۹ درصد رای مثبت داده بودند در حالیکه ۴۱ در صد رای مخالف داشتند.

به عقیدۀ نویسندۀ واشنگتن پست، تغییر در مفکورۀ مردم عامه درست در آغازین روز های فصل تازۀ جنگ در افغانستان رونما میگردد. زمانیکه قوماندان های نظامی امریکایی هوشدار داده اند که در مقایسه با گذشته ، جنگ های شدید تری را با طالبان پیش رو خواهند داشت .

XS
SM
MD
LG