لینک های دسترسی

Breaking News

خرسندی کشورهای خلیج از پایان دورۀ اوباما و رویکار آمدن ترمپ


کشورهای عرب خلیج دیده به راه اقدام آقای ترمپ علیه ایران اند
کشورهای عرب خلیج دیده به راه اقدام آقای ترمپ علیه ایران اند

کشور های خلیج ابراز امیدواری کرده اند تا آقای ترمپ علیه ایران که رقیب منطقه ای کشور های خلیج پنداشته می شود، دست به کار شود.

آقای ترمپ در اولین سخنرانی اش پس از مراسم تحلیف بر حمایت از تولیدات داخلی کشورش تاکید کرد، اظهاراتی که موجب نگرانی شماری از کشور های جهان شده است، زیرا چنین کار می تواند تجارت بین المللی را متضرر کند و در نهایت اقتصاد جهانی را به سمت رکود سوق دهد. اما به نظر می رسد که کشور های خلیج از روی کار آمدن آقای ترمپ، خوشبین استند.

این کشور ها آقای ترمپ را به مثابۀ رئیس جمهور قوی تلقی می کنند که روابط واشنگتن را با شرکای استراتیژیک که منافع امنیتی و انژری ایالات متحده را تامین می کند، تقویت خواهد کرد.

کشور های خلیج به این باور اند که ایران شبه نظامیان حامی خود را در سوریه، عراق، یمن و لبنان حمایت می کند. علاوه بر آن، آنان فکر می کنند که ایران مسلمانان شیعه مذهب را در بحرین و عربستان سعودی مورد حمایت قرار می دهد.

به نظر می رسد که عربستان سعودی به صورت اخص از ختم دورۀ ریاست جمهوری اوباما راحت شده، زیرا ریاض فکر می کند که رئیس جمهور پیشین امریکا توافق هسته ای با ایران را نسبت به رابطه با ریاض مهم تر تلقی می کرد.

خبرگزاری رویترز گزارش می دهد که پس از امضای توافق هسته ای میان ایران و گروه پنج بر علاوه یک: ایالات متحده، روسیه، چین، بریتانیا، فرانسه و آلمان، مقامات عربستان سعودی به این باور شدند که اوباما بیشتر به داشتن رابطه با ایران متمایل است.

علاوه بر آن، به نظر می رسد که در جنگ سوریه، روابط میان ادارۀ قبلی ایالات متحده و کشور های خلیج پر تشنج بود، زیرا آقای اوباما خواست کشور های خلیج را مبنی بر فراهم آوری کمک های بیشتر به مخالفین بشارلاسد، رئیس جمهور سوریه، رد کرد.

خبرگزاری رویترز به نقل از عبدالرحمان الراشد، تحلیلگر سیاسی مستقر در عربستان سعودی، نوشته است که به نظر نمی رسد آقای ترمپ به ایران و یا کدام کشور دیگری متمایل شود.

آقای الراشد گفت "اگر به آنچه او [ترمپ] می گوید عمل کند، ما شاهد یک رونالد ریگن دیگر خواهیم بود وهمه قوت های منطقه، وی را جدی خواهند گرفت. متاسفانه این چیزی است که ما در هشت سال گذشته آنرا نداشتیم". رونالد ریگن، رئیس جمهور فقید ایالات متحده، حامی قوی نظامیان امریکا بود.

فعال بودن ترمپ در رسانه های اجتماعی

اما به نوشتۀ رویترز، پوست های سریع و لجام گسیختۀ آقای ترمپ در رسانه های اجتماعی که یکی را ستایش می کند و دیگری را سرزنش، مایۀ نگرانی شماری از تحلیلگران شده که ممکن رئیس جمهور جدید امریکا، قادر به رسیدگی به وضعیت پر خم و پیچ و در حال نوسان شرق میانه نباشد.

فیصل ال یافای، مقاله نویس در روزنامۀ ملی ابو ذبی، می گوید که پیام آقای ترمپ در رسانه های اجتماعی مشکل آفرین خواهد بود، اما به باور وی، برخورد آقای ترمپ ممکن در این راستا تغییر نکند.

به گفتۀ ال یافای، شاید در آینده در بخشی از جهان اتفافی رخ دهد که نیاز به واکنش و یا پاسخ محتاطانه باشد، اما آقای ترمپ ممکن با احساسات در مورد تبصره کند و این مایۀ نگرانی است. او می گوید که این نوع واکنش ها، طرز دید و برخورد آقای ترمپ است که ممکن رئیس جمهور کنونی امریکا هیچگاه آنرا را تغییر ندهد.

XS
SM
MD
LG