لینک های دسترسی

Breaking News

دخالت شبکۀ حقانی در حملات سبز بر آبی


مقام های امریکایی می گویند که با توجه به چگونگی حملات نمی توان دخالت عمال شبکۀ حقانی را در حملات داخلی بر سربازان ناتو منتفی دانست.

مقام های ایالات متحده تا کنون می گفتند که دلیل وقوع همچو حملات عقده های شخصی و یا نفوذ طالبان در بین نیرو های افغان می باشد. اما طالبان آشکارا گفتند که ستراتیژی جدید آن گروه رخنه به صفوف نیرو های امنیتی افغان می باشد.

دخالت شبکۀ حقانی در این حملات بعد جدیدی را در فعالیت و چگونگی عملکرد آن گروه علاوه می کند که در گذشته مسئول حملات بزرگ بر قوای ائتلاف و افغان در کابل عنوان شده بود.

مقام های امریکایی می گویند اسناد مشخصی در دست نیست که نشان دهندۀ دخالت شبکۀ حقانی در حملات داخلی باشد، اما با درنظرداشت چگونگی اجرای حملات و سوابق شماری از مهاجمین که این شبکه گرایش دارند، نمی توان دست داشتن آن شبکه را در حملات داخلی نفی کرد.

ظاهر عظیمی، سخنگوی وزارت دفاع افغانستان در صحبت با رادیو آشنا گفت که بر اساس بررسی های تازه عوامل دخیل در این موضوع استخبارات کشور های منطقه، عمال نفوذی دشمن به شمول شبکۀ حقانی، مسایل فرهنگی و یک سلسله عوامل نا شناخته می باشد.

اسوشیتد پرس بر بنیاد بررسی های ابتدایی نظامی می نگارد که شماری از مهاجمین که در صفوف اردو و پولیس افغان استخدام شده بودند از ولایت های پکتیا، پکتیکا و خوست بودند، جاییکه تحت نفوذ شدید شبکۀ حقانی قرار دارد.

افزون بر آن، از 38 مورد حمله سال جاری بر سربازان ناتو، 10 حمله در قندهار، 10 حمله در هلمند و حملات دیگری هم در ساحات جنوبی افغانستان صورت گرفته است که شبکۀ حقانی در آنجا نفوذ دارد.

تدابیر اضافی
حملات سربازان افغان یا افراد ملبس با یونیفورم قوای افغان یا به اصطلاح "حملات سبز بر آبی" سال گذشته منجر به کشته شدن 35 سرباز خارجی و جراحت 61 سرباز دیگر شد. این حملات از آغاز سال روان تا کنون جان 53 سرباز خارجی را گرفته و حدود 80 سرباز دیگر بین المللی را زخمی کرده است.

در شماری از موارد این عساکر پیش از انجام حملات بر همتا های خارجی شان، برای مرخصی ولایت های شان یا به پاکستان سفر کرده بودند. اما به گفتۀ مامورین افغان، حکومت افغانستان اکنون تمام رفت و آمد های سربازان را از نزدیک زیر نظر گرفته است.

از سوی دیگر، به دنبال افزایش حملات داخلی، ارگان های امنیتی افغانستان شماری از سربازان را از صفوف نیرو های امنیتی خارج کرد.

سخنگوی وزارت دفاع ملی افغانستان می گوید که هفتۀ گذشته شماری از این سربازان به دلیل تکمیل نبودن اسناد جلب و جذب شان از صفوف اردوی ملی اخراج شدند.

تحلیلگران می گویند با وجودیکه شواهد کافی دال بر دخالت شبکۀ حقانی در حملات سبز بر آبی در افغانستان موجود نیست،اما هدف این حملات روشن است که همانا تفرقه افگنی و ایجاد بی اعتمادی بین عساکر ناتو و افغان می باشد.
  • 16x9 Image

    ژیلا سمیعی - واشنگتن

    گوینده، مجری و تهیه کننده پیشین در رادیو کابل که بیشتر از ده سال است در بخش دری رادیو آشنا صدای امریکا، ایفای وظیفه می کند.

XS
SM
MD
LG