لینک های دسترسی

Breaking News

کیوبا جلو انتقال HIV را از مادر به کودک گرفت


کریسا ایتین رئیس صحی پان امریکن در حال اعلام این انکشاف بزرگ طبی به نام کیوبا
کریسا ایتین رئیس صحی پان امریکن در حال اعلام این انکشاف بزرگ طبی به نام کیوبا

سازمان جهانی صحت روز سه شنبه اعلام کرد که کیوبا نخستین کشور جهان است که توانست از انتقال HIV و سفلیس از مادر به کودک جلوگیری کند.

سازمان جهانی صحت با نشر خبرنامه یی گفته است که هیأت جهانی که به کیوبا فرستاده شده بود، تایید کرد که آن کشور تمام معیار ها را تکمیل کرده است تا به عنوان نخستین کشور جلوگیری کننده از انتشار این دوبیماری از مادر به کودک شناسایی شود.

در بیانیۀ سازمان جهانی صحت آمده است که در سال ۲۰۱۳، تنها دو کودک در کیوبا مبتلا با HIV و پنج کودک مبتلا با سفلیس به دنیا آمده بود.

کریسا ایتین رئیس صحی پان امریکن گفت "موفقیت کیوبا مبین آن است که دسترسی و پوشش جهانی صحی حتا در برابر چالشهای بزرگ مرعوب کننده چون HIV نایل شدنی است."

حکومت کمونسیت کیوبا، مراقبت های رایگان صحی را دستآورد بزرگ انقلاب سال ۱۹۵۹ در آن کشور تلقی می کند.

با اینحال شهروندان عادی کیوبا از معیارهای ضعیف صحی در آن کشور به ویژه پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی پیشین که تمویل کنندۀ کیوبا بود، شکایت دارند.

سازمان جهانی صحت و سازمان صحی پان امریکن گفته اند که دسترسی زودهنگام مادران به مراقبت های صحی پیش از زایمان، آزمایش HIV و سفلیس در نزد زنان باردار و درمان مادرانی که مبتلا به HIV/AIDS استند کلید موفقیت کیوبا در این راستا بوده است.

این دو سازمان در سال ۲۰۱۰ تلاشها را به منظور جلوگیری از انتقال ولادی HIVو سفلیس در کیوبا و سایر کشور های امریکایی آغاز کردند، تا اینکه افتخار این ابتکار به نام کیوبا ثبت شد.

XS
SM
MD
LG