لینک های دسترسی

Breaking News

دیدبان حقوق بشر به سنای امریکا: پمپیو را رد کنید


مایک پمپیو، نامزد دونالد ترمپ برای ریاست ادارۀ استخبارات مرکزی ایالات متحدۀ امریکا
مایک پمپیو، نامزد دونالد ترمپ برای ریاست ادارۀ استخبارات مرکزی ایالات متحدۀ امریکا

سازمان دیدبان حقوق بشر از سناتوران کانگرس ایالات متحده خواسته است که به مایک پمپیو، نامزد ریاست ادارۀ استخبارات مرکزی امریکا یا سی آی ای، رای رد بدهند.

دیدبان حقوق بشر ابراز نگرانی کرده است که انتخاب آقای پمپیو در این سمت ممکن سبب شود که ابزار سی آی ای به نحوی استفاده شود که سبب نقض گستردۀ حقوق بشر گردد.

ماریا مک‌فارلند سانچز مورنو، مسوول برنامۀ ایالات متحده در دیدبان حقوق بشر گفته است که پاسخ آقای پمپیو به سوال سناتوران امریکایی در مورد توسل به روش‌های خشن تحقیقی، "به گونۀ خطرناک مبهم" بود.

آقای پمپیو در جنوری ۲۰۱۶ در مقاله ای برای روزنامۀ وال ستریت ژورنال، از کانگرس ایالات متحده خواسته بود تا به ادارات استخباراتی ایالات متحده اجازۀ شنود و ثبت مکالمات تلیفونی شهروندان را بدهد. او هنوز هم بر این موقف خود ایستادگی دارد.

ادارۀ استخبارات مرکزی ایالات متحدۀ امریکا بر اساس فرمان اجرایی ریاست جمهوری، اکنون از شنود عمومی مکالمات تلیفونی شهروندان منع شده است.

شکنجه

آقای پمپیو در جلسۀ استماعیۀ کانگرس برای گرفتن رای تایید سنا به صفت رئیس ادارۀ استخبارات مرکزی، روش‌های خشن تحقیقی از جمله شکنجه با آب را در بازداشتگاه های سی آی ای پس از سال ۲۰۱۵ "غیر قانونی" خواند.

اما پمپیو در گذشته همواره از تصمیم باراک اوباما برای توقف برنامۀ تحقیقی سی آی ای انتقاد کرده و گفته بود که در گذشته روش‌های جدی تحقیقی این اداره حتا برخی اشکال شکنجه قانونی بود.

در فبروری ۲۰۱۶، مایک پمپیو در یک مصاحبه گفته بود که به ادوارد سنودن قراردادی افشاگر ادارۀ استخبارات ملی ایالات متحده باید "جزای مرگ" داده شود.

دیدبان حقوق بشر گفته است که این موقف افراطی، کارمندان سی آی ای زیر رهبری پمپیو و سایر کسانی را تهدید می‌کند که در مورد نقض حقوق بشر گزارش می‌دهند.

مایک پمپیو همچنان گفته بود که آن عده رهبران مسلمان امریکایی که بر ضد حملات افراط گرایان اسلامی صدا در نمی آورند "شریک احتمالی" این حملات اند. دیدبان حقوق بشر این بیانات پمپیو را نقض حقوق اساسی مسلمانان امریکایی و تبعیض آمیز خوانده است.

با اشاره به همۀ این موارد، دیدبان حقوق بشر گفته است "پمپیو گزینۀ مطلوب برای ریاست ادارۀ استخبارات مرکزی ایالات متحده یا سی آی ای نیست".

XS
SM
MD
LG