لینک های دسترسی

Breaking News

کابل ظرفیت پیگرد تلفات ملکی را ندارد؛ امریکا بی میل است - گزارش


عکس: ارشیف
عکس: ارشیف

دیدبان حقوق بشر گفته است که حکومت‌های افغانستان و ایالات متحدۀ امریکا در مورد "احتمال حملات هوایی غیرقانونی" که سبب افزایش تلفات ملکی می‌شود، تحقیقات بسنده انجام نمی‌دهند.

گزارش تازۀ این سازمان حاکی است که مقام‌های افغان و امریکایی به انجام مصاحبه با شاهدان در محلاتی که در آن حملات هوایی انجام می‌یابد، بی میل اند.

پتریشیا گاسمن، پژوهشگر ارشد دیدبان حقوق بشر در امور افغانستان، گفته است " قوای افغان و امریکایی مکلف اند تا حملات هواییرا که سبب آسیب به افراد ملکی می‌شود، احتمال نقض قواعد جنگی را پیگرد کنند".

میثاق‌های جهانی حقوق بشر، طرف های درگیر جنگ را از هدف گرفتن، سپر ساختن و نیز آسیب رساندن به افراد ملکی منع کرده و ارتکاب چنین عملی را جنایت جنگی می‌پندارد.

دیدبان حقوق بشر بر بنیاد مصاحبه با قربانیان و شاهدان حملات هوایی ادعا کرده است که حکومت افغانستان ظرفیت تحقیق در مورد تلفات ملکی را نداشته و نظامیان امریکایی نیز به دلیل ملاحظات امنیتی تحقیقات را در ساحه انجام نداده و فقط به "تصاویر ماهواره‌ای و گزارش‌های غیرقابل اعتماد قوای افغان اتکا می‌کند".

بر بنیاد این گزارش، نظامیان امریکایی مستقر در افغانستان اکنون امکانات و تسهیلاتی را که در گذشته برای پیگیری تلفات ملکی به ویژه حملات هوایی کار گرفته می شد، اکنون محدود کرده است.

گزارش دیدبان حقوق بشر تاکید کرده است تا به منظور حقیقت یابی، با شاهدان مصاحبه صورت بگیرد و ساحۀ مورد نظر به صورت همه جانبه بررسی شود که چنین کار مستلزمدیدن محل، دریافت مدارک فزیکی، تصاویر، گزارش‌های طبی و دیگر مدارک می شود که همه به عنوان رکن اساسی حقیقت یابی در مورد تلفات ملکی، پنداشته می شود.

با افزایش حملات هوایی در افغانستان در یک سال گذشته، سازمان ملل متحد از افزایش تلفات ملکی در اثر این حملات گزارش داده است که بیشتر قربانیان آن نیز زنان و کودکان می باشند.

بر اساس گزارش این سازمان در سال ۲۰۱۶ میلادی، حملات هوایی در افغانستان سبب کشته شدن ۲۵۰ نفر و زخمی شدن ۳۴۰ نفر شد، اما در سال ۲۰۱۷ رقم کشته شدگان این حملات ۲۹۵ و زخمی شدگان آن ۳۳۶ نفر بود.

دیدبان حقوق بشر از حکومت افغانستان و نظامیان امریکایی مستقر در آن کشور خواسته است تا روش های موثر و عملی را برای کاهش تلفات ملکی، تفتیش ساحه و مصاحبه با شاهدان و نشر یافته‌های تحقیقات شان روی دست گیرند.

XS
SM
MD
LG