لینک های دسترسی

Breaking News

ملل متحد به پاکستان: شهروند هندی را اعدام نکنید


قضات محکمۀ بین المللی عدالت با اکثریت آرا پاکستان را به پرهیز از اعدام شهروند هندی ترغیب کردند
قضات محکمۀ بین المللی عدالت با اکثریت آرا پاکستان را به پرهیز از اعدام شهروند هندی ترغیب کردند

محکمۀ بین المللی عدالت روز پنجشنبه فیصله کرد که پاکستان نباید کلبهوشن یادو، سرباز پیشین قوای بحری هند، را که به از سوی اسلام آباد به جاسوسی و دهشت افگنی متهم شده است، اعدام کند.

آقای یادو که در ماه مارچ ۲۰۱۶ به اتهام جاسوسی در پاکستان بازداشت و سپس محاکمه شد، به تاریخ ۱۰ اپریل سال روان به مرگ محکوم شد.

پس از اعلام این فیصله، هند اعتراض کرده که پاکستان با نادیده گرفتن حقوق یادو، گرفتن حق انتخاب وکیل مدافع از وی و نیز فراهم نکردن زمینۀ مشاورت دپلوماتیک، او را به مرگ محکوم کرده است.

محکمۀ بین المللی عدالت - شاخۀ عدلی و قضایی سازمان ملل متحد مستقر در شهر هاگ هالند - با اتفاق آرا فیصله کرد که پاکستان از تطبیق جزای اعدم بر این شهروند هند پرهیز کند.

رانی ابراهام رئیس محکمۀ بین المللی عدالت با اشاره به عدم دسترسی متهم به معاونت دپلوماتیک در جریان محاکمه گفت "پاکستان باید همه اقدامات لازم را برای جلوگیری از اعدام شدن آقای یادو اتخاذ کند".

پاکستان، فیصلۀ محکمۀ ملل متحد را تقبیح کرده و گفته است که تمام باریکی های حقوقی و دپلوماتیک به شمول مشاورت با حکومت هند را در جریان محاکمۀ یادو رعایت کرده است.

نفیس ذکریا، سخنگوی وزارت خارجۀ پاکستان همچنان هند را به حمایت و تمویل دهشت افگنان، جاسوسی و فعالیت‌های خرابکارانه در پاکستان متهم کرد و مدعی شد که اکنون دهلی جدید با جنبۀ بشری دادن به قضیۀ فردی که "پاکستانی های بیگناه را می خواست بکشد" در تلاش منحرف کردن توجه جهان است.

هند از فیصلۀ محکمۀ بین المللی عدالت استقبال کرد. سشما سواراج، وزیر خارجۀ هند در تویتر نگاشته است "حکم محکمۀ بین المللی عدالت آرامش بزرگی به خانوادۀ کلبهوشن یادو و مردم هند بخشیده است".

رسیدگی کامل به این قضیه در عالیترین نهاد عدلی و قضایی ملل متحد شاید ماه ها یا هم سال‌ها را در برگیرد، بنابراین قضات محکمۀ بین المللی عدالت روز پنجشنبه تصمیم گرفتند که تا فیصلۀ نهایی این نهاد، پاکستان باید از اعدام کردن کلبهوشن یادو پرهیز کند.

گزارش: خبرگزاری اسوشیتدپرس

XS
SM
MD
LG