لینک های دسترسی

Breaking News

مودی حکومت پاکستان را الهام گیرندۀ تروریزم خواند


نریندرا مودی، برای نخستین بار پاکستان را به خاطر "ظلم" بر بلوچ ها، علناً مورد انتقاد قرار داد
نریندرا مودی، برای نخستین بار پاکستان را به خاطر "ظلم" بر بلوچ ها، علناً مورد انتقاد قرار داد

نریندرا مودی صدراعظم هند در بیانیه اش به مناسبت هفتادمین سالگرد استقلال کشورش از برتانیه، یاد کشته شدگان حملات اخیر در شهر پیشاور را گرامی داشت و حکومت پاکستان را ملامت قرار داد.

آقای مودی در مراسم جشن استقلال که امروز در لال قلعۀ دهلی جدید برگزار گردید، به گونۀ غیرمستقیم بیان داشت که دهشت افگنان در پاکستان، ستوده شده و اعزاز داده میشوند. او ضمناً گفت که هند هرگز سر تسلیم به دهشت افگنی فرو نخواهد آورد.

صدراعظم هند با مردم ایالت خیبرپشتونخوای پاکستان اظهار همدردی نمود و گفت: «ما برای کودکانی که در حملات دهشت افگنی در پیشاور کشته شدند، احساس درد و اندوه میکنیم. این انسانیت ما است که از فرهنگ ما زاده می شود. اما به جای دیگر بنگرید که دهشت افگنان در آن تجلیل میگردند. در جایی که مردم بی گناه در حملات دهشت افگنی کشته می شوند، جشن ها برپا میشود. این چگونه حکومت است که از دهشت افگنی الهام می گیرد. جهان طبیعت دوگانه آنها را خواهد فهمید.» اشارۀ آقای مودی، به کشور همسایه و رقیب، پاکستان بود.

آقای مودی قبلاً از وضعیت بلوچ ها و مردم کشمیر تحت ادارۀ پاکستان، اظهار نگرانی کرده بود که با استقبال بلوچ ها مواجه شد. او از بابت استقبال سخنانش، از مردم بلوچستان، مردم گیلگت، و مردم کشمیر تحت کنترول پاکستان سپاسگزاری نمود.

برهمداغ بوگتی، مبارز جدایی طلب و رهبر حزب جمهوریخواه بلوچ مقیم در اروپا، از سخنان حمایتگر آقای مودی اظهار سپاس نمود و همچنان اظهار امیدواری کرد که "حکومت هند، مطبوعات هند و تمام مردم هند" نه صرف با بلند کردن صدای شان در دفاع از مبارزین بلوچ، بل به گونۀ عملی جنبش آزادیخواه بلوچ ها در پاکستان را کمک کنند.

جشن استقلال، در "لال قلعه" تاریخی، برگزار شد
جشن استقلال، در "لال قلعه" تاریخی، برگزار شد

در جریان برگزاری روز استقلال نیرو های امنیتی در بسیاری از نقاط کشور به حالت آماده باش قرار داشت، به خصوص در منطقه کشمیر تحت کنترول هند که از شش هفته به اینسو به دلیل مظاهرات ناشی از کشته شدن یک رهبر جدایی طلبان، قیود گشت و گذار نافذ گردیده است.

هند و پاکستان در حالی از روز های استقلال خویش تجلیل به عمل آوردند که یک روز قبل، روی موضوعات مربوط به کشمیر در میان دو کشور بار دیگر نظریات تنش آلود تبادله شد. نواز شریف صدراعظم پاکستان، در خطابه خود به مناسبت روز آزادی کشورش بیان داشت که این را روز را، امسال به نام روز آزادی کشمیر و مردم اش تجلیل میکند.

آقای شریف همچنان با اشاره به جنگ دوم هند و پاکستان گفت که جذبۀ سال ۱۹۶۵ دفاع از میهن، هنوز هم در میان نظامیان و مردم پاکستان زنده است.

XS
SM
MD
LG