لینک های دسترسی

Breaking News

هند برای افغان های که از پاکستان عودت میکنند، شهرک میسازد


هند برای عودت کنندگان افغان از پاکستان، در ننگرهار شهرک اعمار میکند.

مقامات میگویند این شهرک که در ولسوالی بهسود ولایت ننگرهار ساخته خواهد شد، بیش از ۲۱ میلیون دالر هزینه بر می دارد و از کمک های بلاعوض هند به افغانستان است.

این نخستین باری است که هند در نزدیکی مرز با پاکستان برای سکونت عودتکنندگان افغان، شهرک اعمار می‌کند.

عطاالله خوگیانی، سخنگوی والی ننگرهار به صدای امریکا گفت که هند در شهرک مهاجرین که "خانکی" نامیده میشود، شهرک جدیدی اعمار میکند که ظرفیت هزاران خانوادۀ عودت کننده را دارا خواهد بود.

آقای خوگیانی گفت" از سوی کشور دوست هندوستان در منطقه خانکی ولایت ننگرهار به هزینه ۲۱ میلیون و ۹۰۰ دالر شهرک برای مهاجرین ساخته می‌شود، سرویهای مقدماتی این شهرک انجام شده و به زودی کار عملی آن آغاز خواهد شد، در منطقه‌ای وسیع مکان‌های مناسب برای ۴۰۰۰ فامیل عودتکننده ساخته میشود."

غلام حیدر فقیرزی، رئیس مهاجرین و عودتکنندگان ولایت ننگرهار به صدای امریکا گفت که با ساخت این شهرک در جابه‌ جایی و تنظیم عودتکنندگان از پاکستان، سهولت‌ ها فراهم خواهد شد.

به گفتۀ آقای فقیرزی، روزانه به طور متوسط بین ۴۰ تا ۱۰۰ خانوادۀ افغان از پاکستان از طریق بندر تورخم وارد ننگرهار می شوند وسپس به ولایات دیگر می‌ روند.

مهاجرین افغانِ که از طریق تورخم به افغانستان برگشته اند
مهاجرین افغانِ که از طریق تورخم به افغانستان برگشته اند

رئیس مهاجرین و عودت‌کنندگان ولایت ننگرهار افزود که در حدود صد هزار خانواده از آغاز سال شمسی تا اکنون از پاکستان به جلالآباد برگشته اند.

عودتکنندگان از دولت می‌خواهند که برای شان سرپناه فراهم سازد.

عزیزالله که با فامیلش امروز از منطقه آبدره خیبر پشتونخوا به ننگرهار آمده است، گفت، از این که به وطن‌ اش برگشته خرسند است اما جای برای سکونت ندارد.

او افزود" از دولت خواهانیم که با عودتکنندگان کمک کند، به خاطری که ما همه ناداریم، در پاکستان هم مشکلات دیده ایم، خواهش ما است که با ما کمک شود."

در ننگرهار اکنون شهرکهای شیخ مصری، چمتله، شیوه و بهسود برای مهاجرین وعودتکنندگان در نظر گرفته شده است.

کمک های هند در سایر بخش ها

مقامات گفته اند شهرکی که قرار است هند در این ولایت بسازد، نسبت به سایر شهرک های مهاجرین مجهزتر و دارای امکانات بیشتر خواهد بود.

هند در ولایات شرق افغانستان به ویژه در ننگرهار در عرصه معارف، صحت، تحصیلات عالی و مهاجرین وعودت کننده گان پروژه های مختلفی را به پیش می برد که اکثر آن اعمار تاسیسات برای مکاتب، پوهنتون و مراکز صحی می باشد.

XS
SM
MD
LG