لینک های دسترسی

Breaking News

تحلیلگران هندی: حرفها به عمل تبدیل نشده است


مقام های بلند رتبۀ امریکایی و هندی در طول سال روان ۵۵ بار با هم دیدار کرده و یا هم تبادلۀ نظر داشته اند.

سوجاتا سنگهـ، وزیر خارجۀ هند، هفتۀ گذشته حین کنفرانس مطبوعاتی کوتاه در دهلی نو، دیدار و صحبت های منموهن سنگهـ، صدراعظم هند را با باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده به مثابۀ تایید تعهدات دوجانبۀ سیاسی بر مبنای علایق عمیق هر دو کشور عنوان کرد.

آقای سنگهـ گفت: "چنین دیداری نه تنها در عرصۀ تبادله متمرکز خواهد بود که منافع ستراتیژیک را که هر دو جانب از روابط خویش به دست می آورند، ایجاد و تایید می کند."

جان کری، وزیر خارجه و جو بایدن، معاون رئیس جمهور ایالات متحده، نیز احساسات مشابهی را حین بازدید شان از هند بیان داشتند.

اما تحلیلگران امور سیاسی در هند و خارج از آن کشور می گویند که از سال ۲۰۰۵ - زمانی که جورج دبلیو بوش، رئیس جمهور آن زمان ایالات متحده و منموهن سنگهـ، صدراعظم هند روی معامله یی به توافق رسیدند که بر اساس آن به هند اجازه داد تا بعد از چندین دهه انزوا به خاطر برنامۀ سلاح اتمی آن کشور، از تکنالوژی هسته یی در بخش غیر نظامی استفاده کند – لفاظی ها به حقیقت مبدل نشده اند.

روری میکاف در انستیتوت بین المللی پالیسی در شهر سیدنی آسترالیا کار می کند. او می گوید باوجود دستیابی هند به استفاده از تکنالوژی غیر نظامی هسته یی کار های زیادی برای انجام دادن باقی مانده است.

آقای میکاف گفت: "آن معامله، بزرگترین مانع تبعیض و عدم اعتماد را از سر راه سیستم نظامی جهانی میان دو کشور برداشت اما کار پر مشقت اکنون آغاز شده است. دستاوردهایی که به تعقیب آن معاملۀ هسته یی به میان آمده بسیار مایوس کننده و غیر واضح بوده است. صنعت ایالات متحده با قوانین مربوط به مسئولیت های هسته یی هند خرسند نیست. موانع تجارتی و اجتماعی در هر دو جانب وجود دارد."

ایران، نقطه اختلاف هند - امریکا

آقای میکاف در ضمن از نگرانی های مقامات هندی مبنی بر صدور ویزۀ امریکا برای متخصصین کمپیوتر هندی یادآوری کرد که برای کار به امریکا می آیند. به باور این تحلیلگر سیاسی، هند نیز آمادۀ نزدیکی با ایالات متحده روی مسایل مانند ایران نمی باشد.

اما بهارت کرناد، دلیل و نیازمندی نزدیکی هند را به ایالات متحده تحت سوال قرار می دهد.

این پروفیسور در مرکز تحقیقات پالیسی دهلی جدید می گوید که تحت رهبری منموهن سنگهـ، روابط هند و ایالات متحده روی مسئلۀ ایران، به شکل فزاینده یی یک جانبه شده است.

آقای کرناد گفت: "در بحث ایران ما باید واضحاً موقف مان را روشن ساخته بگوییم که نخیر، شما هر چه می خواهید می توانید انجام دهید – شما در آن سوی کرۀ زمین موقعیت دارید، اما ایران در نزدیکی ما قرار دارد که زمینۀ دسترسی ما را به بسیاری مسایل مهیا می سازد. به همین دلیل ما با ایران به بهترین شکلی که می دانیم معامله می کنیم. و اگر این امر شما را ناراحت می سازد، ناراحت شوید."

کرناد می گوید که هند باید موقف واضحی در قبال منافع ملی خود در افغانستان و یا شرق آسیا داشته باشد و هر گونه رابطه با ایالات متحده نباید معاملاتی باشد.

حین دیدار روز جمعۀ صدراعظم هند از امریکا، انتظار می رود آقای سنگهـ و باراک اوباما رئیس جمهور امریکا روی همکاری های دوجانبه در بخش انرژی، امنیت، تجارت و مسایل منطقه یی بحث کنند.

هند و امریکا با وضعیت نا بسامان اقتصادی که رو به رو اند، صدراعظم و رئیس جمهور این دو کشور را وا میدارد تا در حال حاضر روی مشکلات درونی خود مکث کنند.

گزارش: آرو پندی، خبرنگار صدای امریکا
ترجمه: قدیر مشرف
XS
SM
MD
LG