لینک های دسترسی

Breaking News

حکومت افغانستان کمیسیون دسترسی به اطلاعات را گروگان گرفته است - افضلی


یک روز پس از اعتراض ۳۰ رسانه در پیوند به "بدترشدن وضعیت دسترسی به اطلاعات"، دیدبان شفافیت افغانستان حکومت این کشور را به سهل‌انگاری در تطبیق قانون متهم کرد.

سید اکرام افضلی، رییس اجرایی دیدبان شفافیت افغانستان روز چهارشنبه پنجم فبروری (۱۶دلو)، کمیسیون دسترسی به اطلاعات را که سال گذشته ایجاد شد، به بی‌پروایی در این مورد متهم کرد.

آقای افضلی همچنان گفت که کمیسیون حق دسترسی به اطلاعات با مشکلات بنیادی مواجه است.

او افزود: "متاسفانه که در قسمت تطبیق قانون دسترسی به اطلاعات حکومت سهل‌انگاری کرده و حتی اگر بگویم که کمیسیون حق دسترسی به اطلاعات را به گروگان گرفته است، درست خواهد بود."

رییس اجرایی دیدبان شفافیت افغانستان از حکومت خواست که موانع فراراه قانون حق دسترسی به اطلاعات را بردارد و نهادهای مهم همچون ریاست جمهوری، ستره محکمه، لوی سارنوالی و پارلمان افغانستان بالاتر از قانون عمل نکنند.

اما کمیسیون دسترسی به اطلاعات بر مستقل بودن این اداره تاکید کرده و گفته است که به عنوان یک ادارۀ مستقل بر نقش نظارتی و حمایتی خود در تقویت فرهنگ اطلاع‌رسانی متعهد است.

این کمیسیون برخلاف رسانه‌های معترض در افغانستان با نشر اعلامیه‌ای افزوده است که آمار کمیسیون حق دسترسی به اطلاعات نشان می‌دهد که وضعیت دسترسی به اطلاعات در این کشور رو به بهبود است.

به دنبال اعتراض رسانه‌های افغانستان، وحید عمر،‌ مشاور در امور روابط عامه و استراتیژیک و ارتباطات ریاست جمهوری ناوقت دیروز به خبرنگاران گفت که حکومت برای فراهم‌سازی حق دسترسی به اطلاعات متعهد است.

آقای عمر افزود که ادارات دولتی به اطلاع‌دهی دقیق و شفاف مصمم اند و اگر در این راستا کوتاهی صورت گرفته باشد، ناشی از مشکلات تخنیکی بوده است.

مشاور رییس جمهور غنی اطمینان داد که دولت افغانستان در صدد حل این مشکل است.

XS
SM
MD
LG