لینک های دسترسی

Breaking News

انتخابات پارلمانی در ایران برگزار شد


مقام های ایرانی گزارش میدهند که انتخابات پارلمانی ایران روز جمعه ۲۱ فبروری (۲حوت) با شرکت اضافه تر از ۵۷ میلیون نفر برگزار شد.

در حدود ۱۶ هزار نفر برای ۲۹۰ کرسی پارلمان ایران ثبت نام کرده بودند که ۷۰۰۰ نفر از طرف "شورای نگهبان" ایران منحیث نامزد تایید شد.

مایک پمپیو، وزیر خارجه ایالات متحده از رد نامزدی ۹۰۰۰ نفر توسط "شورای نگهبان" ایران به شدت انتقاد کرد و ګفت که آیت الله علی خامنه‌ای، رهبر مذهبی ایران از انتخابات شفاف و عادلانه هراس دارد.

وزیر خارجۀ ایالات متحده گفته است که کسانیکه مخالف خط مشی آیت الله علی خامنه‌ای استند، از فهرست نامزدان حذف شده اند.

حسن روحانی، رییس جمهور ایران گفت:"امیدواریم بهترین‌ها به مجلس یازدهم راه یابند. آنچه خواست مردم است، مجلسی فعال‌تر، پرشورتر و مجلسی است که مردم شاهد باشند مشکلات زندگی آنها را حل کرده، قوانین ضروری را تصویب کند و نظارت خود را بهتر انجام دهد.".

رهبر مذهبی ایران این انتخابات را ضامن منافع ملی ایران خواند و گفت: "حقیقت این است انتخابات متضمن منافع ملی کشور است هر کسی که به منافع ملی کشور علاقه‌مند است، در انتخابات شرکت کند".

مقام های ایرانی اشتراک گستردۀ زن ها را در انتخابات چشم گیرخواند.

مهناز بوستانی، بانوی جوان ایرانی در مورد هدفش از شرکت در انتخابات گفت :" اولین بار است که در انتخابات پارلمانی به یک کاندید ریی می دهم. یک کاندید جوان را میشناسم و به او رای خواهم دادم زیرا فکر میکنم که او دردهای ما را خوب درک میکند".

محمد علی وکیلی، یکتن از کاندیدان که نامش از لست حذف شده گفت:" از چندین سال به اینسو سیاست نادرست حاکم است؛ تبدیلی افراد هیچ گونه تأثیری مثبت نخواهد داشت مگر اینکه سیاست نادرست اصلاح شود".

ایالات متحده در آستانه این انتخابات ایران، علاوه بر احمد جنتی، رییس شورای نگهبان ایران بر پنج مقام دیگر انتخابات آن کشور نیز تحریم وضع کرده است.

XS
SM
MD
LG