لینک های دسترسی

Breaking News

ظریف از توافقنامۀ هسته یی ایران دفاع کرد


جواد ظریف، وزیر خارجۀ ایران
جواد ظریف، وزیر خارجۀ ایران
محمد جواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران روز چهارشنبه برای توضیح در مورد توافقنامه مقدماتی اتمی ایران با قدرت های جهان، به مجلس شورای اسلامی رفت.

آقای ظریف به نمایندگان مجلس گفت که ایران به عدم افزایش فعالیت های هسته یی خود متعهد است و قدرت های غربی نیز تهعد کرده اند که به دنبال افزایش تحریم‌ها نباشند.

محمد جواد ظریف گفت که توافقنامه ایران با گروه ۱+۵ مورد حمله منتقدان قرار گرفته است. او از نمایندگان منتقد خواست که "انصاف و منافع ملی" را در نظر بگیرند.

وزیر خارجۀ ایران گفت: "شاید من توقع بی جایی از دوستانی دارم که در جلسه نبودند، بحث های ما را ندیدند و تنها در برابر تلویزیون لبخند مرا دیدند".

وزیر امورخارجه ایران همچنین متن نشر شده توسط کاخ سفید در مورد توافقنامه ایران با گروه ۱+۵ را در بارۀ اقدامات طرف های مذاکره توضیحات داده است، رد کرد و گفت "هیچ واقعیتی در آن نبود".

وزیر خارجۀ ایران گفت که غنی سازی یورانیم حق ایران است، چه غربی ها این حق را به رسمیت بشناسند یا هم نشناسند. به گفتۀ آقای ظریف بر اساس توافقنامه ژنیو، غنی سازی ۵ درصد در ایران ادامه می یابد و کشور های۱+۵ "حق تحقیق و توسعه" برنامه هسته یی ایران را به رسمیت می شناسند.

وزیر امورخارجه ایران گفت: "ما متعهد می‌شویم که در نطنز و فردو از پیشرفت بیشتر خودداری کنیم." او گفت در سایت اتمی فردو به جای یورانیوم ۲۰ درصد غنی شده، یورانیوم ۵ درصد غنی شده تولید خواهد شد.

دیپلمات ارشد ایران درباره تاسیسات اتمی اراک تعهد کرد که در آنجا مواد سوخت جدید تولید نشود و دستگاه جدید نصب نشود، اما ساخت و ساز در اراک ادامه پیدا خواهد کرد.

آقای ظریف درباره ریکتور آب سنگین اراک - اسرائیل خواهان توقف فعالیت آن است - گفت که ایران در مذاکرات اتمی در این باره قولی نداده است. آقای ظریف به گروه ۱+۵ گفته است که "ریکتور آب سنگین اراک در اختیار دولت نیست و مجلس باید در این راستا تصمیم‌گیری کند".

توافق ژنیو؛ جام زهر

پس از سخنرانی وزیر امورخارجه ایران، روح الله حسینیان، نماینده نزدیک به محافظه کاران در مجلس شورای اسلامی گفت: "پاراگراف‌ های پایانی توافقنامه ژنیو، عملا تمام حقوق غنی‌سازی ایران را پایمال می‌کند و انتهای آن چیزی برای جمهوری اسلامی نمی‌گذارد".

به گزارش خبرگزاری فارس، حسینیان گفت "معتقدیم که باید با مردم صادقانه سخن بگوییم...به مردم بگویید چه چیزی را از دست داده‌اید و چه چیزی را گرفته‌ایم و چرا؟" این نماینده حامی دولت محمود احمدی نژاد، توافقنامه ژنیو را به جام زهر تشبیه کرد نه انکشاف شادی آفرین.

محمد جواد ظریف پس از سخنرانی منتقدان در مجلس گفت که توافقنامه ژنیو شرایط را عوض می کند. او گفت که باید فضای دنیا دیده شود، به گفتۀ آقای ظریف شرکت هایی که سالها پاسخ تماس های ایران را نمی دادند، امروز خود تماس گرفته و علاقمندی خود را ابراز می کنند.

به گفته رئیس هیات مذاکره کنندگان اتمی ایران زمانیکه تحریم‌های شورای امنیت از میان برداشته شود، تمام تحریم‌های دیگر آمریکا "کاغذپاره‌ یی بیشتر نخواهد بود".

قرار است ایران و قدرت های جهانی پس از توافق مقدماتی بر یک توافق دراز مدت اتمی کار کنند که ضمن محدود کردن برنامه اتمی ایران برای اطمینان از صلح آمیز بودن آن، تحریم ها را نیز بردارد.
توافقنامه اولیه اتمی از حمایت آیت الله خامنه یی، رهبر جمهوری اسلامی و همچنین باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا برخوردار است.
XS
SM
MD
LG