لینک های دسترسی

Breaking News

ملاهای ایران به سعودی هشدار دادند


شيخ نمر باقر النمر، روحانی شیعۀ عربستان سعودی
شيخ نمر باقر النمر، روحانی شیعۀ عربستان سعودی

پس از نشر خبر مبنی بر تصمیم عربستان سعودی برای اجرای حکم اعدام یک روحانی شیعه، گروهی از روحانیان نزدیک به حکومت ایران، ضمن انتقاد شدید از این تصمیم، نسبت به تبعات اجرای این حکم به ریاض هشدار دادند.

یک محکمه در عربستان سعودی در ماه میزان سال ۱۳۹۳، شیخ نمر باقر النمر روحانی سرشناس شیعۀ آن کشور را به اتهام "ایجاد تفرقه، تضعیف وحدت ملی و زمینه‌سازی برای دخالت خارجی" به مرگ محکوم کرده بود.

برخی از روحانیان شیعۀ ایران از پیامد های ناگوار اجرای این حکم به عربستان سعودی هشدار داده اند. ایران و عربستان سعودی رقیب سنتی و دیرینۀ همدیگر اند که روابط دو کشور به دلیل برخی اختلاف ها در سوریه، عراق، بحرین و اخیراً یمن به سردی گراییده است.

احتمال اجرای حکم اعدام این روحانی شیعه، با واکنش برخی گروه‌های فعال حقوق بشری روبرو شد. شماری از گروه های مدافع حقوق بشر خواستار عفو شیخ نمر شده و هشدار داده اند که اعدام وی ممکن است به ناآرامی ها در منطقه دامن بزند.

کمیسیون حقوق بشر اسلامی که مقر آن در لندن است نیز خواستار دخالت سازمان ملل متحد برای جلوگیری از اجرای حکم اعدام شیخ نمر باقر النمر شده است.

وزارت خارجه ایالات متحده نیز در پاسخ به پرسشی در همین زمینه همینقدر گرفته است "این یک موضوع حقوقی عربستان سعودی است."

گفته می‌شود شیخ نمر از مظاهرات ضددولتی سال ۲۰۱۱ میلادی در شرق عربستان، حمایت و آن را هدایت می‌کرد. گلوله باری پولیس بر شیخ و سپس بازداشت وی در همان سال سبب بروز ناآرامی در آن منطقه شد.

اکثر جمعیت عربستان سعودی سنی‌مذهب هستند، اما شیعیان در شرق آن کشور جمعیت زیادی دارد.

XS
SM
MD
LG