لینک های دسترسی

Breaking News

جهان در انتظار تصمیم ترمپ راجع به توافقنامۀ هستوی ایران


قرار است دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا، تا ساعاتی دیگر تصمیم خود در مورد توافقنامۀ هستوی قدرت های جهان با ایران و همچنان چگونگی تمدید روند رفع تحریم ها بر ایران را اعلام کند.

رئیس جمهور ایالات متحده، زمان اعلان این تصمیم را ١٢ ماه می مشخص کرده بود. اما دیروز با نشر یک تویت، از اعلان زودهنگام تصمیم اش خبر داد و گفت که ساعت دو بعد از ظهر سه شنبه به وقت واشنگتن، تصمیم اش را اعلام خواهد کرد.

آقای ترمپ، قبل از این گفته است که کشورش از این توافقنامه خارج خواهد شد، مگر اینکه سند یاد شده اصلاح یا ترمیم گردد.

در عین حال، حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، هشدار داده که با خروج احتمالی ایالات متحده از توافقنامۀ هستوی آن کشور، ایران ممکن با بعضی مشکلات روبرو گردد. او مشخصاً به نوعیت مشکل اشاره نکرد، اما آن را زودگذر خواند. رئیس جمهور ایران همچنان گفت که تهران میخواهد با جهان همکار باشد و روابط سازنده با جهان داشته باشد.

درعین حال، بانک مرکزی ایران گفته که خروج امریکا از توافقنامۀ هسته یی، کدام تاثیر جدی بر اقتصاد ایران نخواهد داشت. از سوی هم رئیس مجلس نمایندگان پارلمان ایران گفته که خروج امریکا از این سند باعث وحدت بیشتر میان ایرانی ها خواهد شد.

در کنار ایران، تعداد از کشورهای اروپایی نیز بار دیگر حمایت خود را از توافقنامۀ هسته یی ایران ابراز کرده اند.

اخیراً مقامات کشور های اروپایی پیهم در تماس با ایالات متحدۀ امریکا، سعی کردند تا واشنگتن را از خروج ممکنه اش از توافقنامۀ هستوی ایران، برحذر دارند.

فلورنس پارلی، وزیردفاع فرانسه، امروز در دفاع از این سند گفت با وجودی که این سند کامل نیست، اما "بعضی مزایا" را در خود دارد.

در عین حال، بوریس جانسن، وزیرخارجۀ بریتانیا، نیز دیروز در یک دیدار با همتای امریکایش گفت که اروپا میخواهد که بخاطر رسیدگی به نواقص در توافقنامۀ هسته یی ایران، با واشنگتن کار کند.

تعدادی از تحلیلگران در صحبت با صدای امریکا گفتند که اگر رئیس جمهور ترمپ، بر خروج از توافقنامۀ هسته یی ایران تصمیم گیرد، این تصمیم او میتواند یک درز جدی را در روابط واشنگتن و متحدینش ایجاد کند.

در کنار سایر حامیان توافقنامۀ هسته یی ایران، جان کری، وزیر خارجۀ سابق امریکا، و مذاکره کنندۀ اصلی امریکا در این سند، گفته که با موجودیت این توافقنامه، در حقیقت جهان مصؤن است. اما آقای ترمپ در واکنش به جان کری گفته که از این موضوع دوری کند.

در عین حال، کشور چین نیز از تمام طرف دخیل خواسته که به تطبیق مواد این توافقنامه ادامه دهند.

تصمیم ترمپ در مورد ایران
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:34 0:00

XS
SM
MD
LG