لینک های دسترسی

Breaking News

واکنش تند رئیس جمهور ایران به فرمان ترمپ


رئیس جمهور ایران فرمان آقای ترمپ را مغایر اصول بین المللی خوانده است
رئیس جمهور ایران فرمان آقای ترمپ را مغایر اصول بین المللی خوانده است

رئیس جمهور ایران در سخنان تازه از رئیس جمهور ترمپ و اداره اش انتقاد تندی کرده و از سوی دیگر سفیر امریکا در ملل متحد بیان داشته است که بر ایران سخت خواهد گرفت.

منع ورود ایرانی ها به امریکا از یک سو و خبر آزمایش راکت بالستیک از سوی نیرو های ایرانی از جانب دیگر باعث شده که واشنگتن و تهران، لحن تندی را در برابر همدیگر به کار ببرند.

حسن روحانی رئیس جمهور ایران اقدام ادارۀ تحت رهبری ترمپ مبنی بر ممانعت از ورود پناهجویان هفت کشور به شمول ایران را، مغایر تمام اصول بین المللی خواند. او گفت که ترمپ و اداره اش به سیاست نمی فهمند.

از سوی دیگر خبرگزاری تسنیم گزارش داده است که حسین دهقان، وزیر دفاع ایران امروز چهارشنبه تأیید کرده است که آنان آزمایش تازۀ راکتی را انجام داده اند، اما افزوده است که این گام، نقض قطعنامۀ ملل متحد نبوده است.

به تعقیب نشر این خبر، شورای امنیت سازمان ملل متحد، بر اساس تقاضای ایالات متحده، دیروز نشست فوری ای دایر کرد که بعد موضوع به یک کمیته محول شد.

نیکی هیلی سفیر ایالات متحدۀ امریکا در ملل متحد، آزمایش راکتی ایران را مطلقاً غیرقابل پذیرش خواند و گفت "ایالات متحده، ساده لوح نیست، ما بی تفاوت نخواهیم ماند. شما خواهید دید که همانطوری که گفته بودیم، آنان را پیگیری خواهیم کرد. و شما همچنان خواهید دید که ما بر وعدۀ خود عمل خواهیم کرد. ما تعهد میکنیم تا آنان را بفهمانیم که ما هرگز چنین چیزی را نخواهیم پذیرفت".

روسیه، که دوست نزدیک ایران پنداشته می‌شود، آزمایش های راکتی ایران را نقض قطعنامۀ ملل متحد نخوانده و گفته که تقاضای واشنگتن برای مذاکرات فوری روی این آزمایش، به منظور "تشدید وضعیت" بوده است.

اما بریتانیا از موقف امریکا پشتیبانی کرده است. متیو ریکرافت، سفیر بریتانیا در ملل متحد گفت "آنچه می‌گوییم، این است که پرتاب تازۀ راکت از سوی ایران، مغایر قطعنامۀ شماره ۲۲۳۱ است. ما از ایران می‌خواهیم که به تمام تعهدات خویش پابند بماند و همۀ نکاتی را که ما در گذشته از ایران خواستار عمل به آن بوده ایم، را در نظر گیرد".

دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا در جریان کمپاین انتخاباتی خود، توافق هستوی با ایران را ناهنجار خوانده و تهدید کرده بود که آن را فسخ خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG