لینک های دسترسی

Breaking News

مذاکرات هسته یی غرب با ایران تمدید شد


قدرت های جهان و ایران بر یک "برنامه جامع اقدام مشترک" برای رسیدگی به بن بست هسته یی تهران توافق کرده اند.
قدرت های جهان و ایران بر یک "برنامه جامع اقدام مشترک" برای رسیدگی به بن بست هسته یی تهران توافق کرده اند.

کترین اشتون، رئیس مش خارجی اتحادیۀ اروپایی روز شنبه در ویانا مرکز اتریش گفت که مذاکرات هسته یی قدرت های جهان با ایران برای چهار ماه دیگر تا ۲۴ ماه نوامبر تمدید خواهد شد.

خانم اشتون این مطلب را در کنفرانس خبری مشترک با جواد ظریف وزیر خارجه و مذاکره کنندۀ ارشد ایران، پس از روز ها گفتگو در مورد برنامۀ جنجال بر انگیز غنی سازی یورانیم تهران اعلام کرد.

اشتون گفت که در این دور مذاکرات پیشرفت های ملموسی در برخی مسایل به میان آمده و طرفین بر متن "برنامه جامع اقدام مشترک" توافق کرده اند. اما به گفتۀ وی هنوز هم شگاف های قابل توجهی در مورد موضوعات اصلی وجود دارد که به تلاش و زمان بیشتری نیاز دارد.

کترین اشتون گفت که نمایندگان ایران و شش قدرت جهان در هفته های آینده، در یک قالب بندی متفاوت، با یک تصمیم قاطع برای دستیابی به یک برنامۀ مشترک همه جانبه دوباره ملاقات خواهند کرد.

آقای ظریف و خانم اشتون در بیانیۀ مشترک بیان داشتند که ایران و شش قدرت جهان تاکید می‌کنند که به اجرای تعهدات خود، که در برنامه اقدام مشترک توصیف شده است، به شیوۀ کارساز و به موقع ادامه خواهند داد.

جان کری وزیر امور خارجه ایالات متحده نیز در ساعات پایانی روز جمعه با انتشار بیانه‌ای، از تمدید گفتگوهای هسته‌ای با ایران خبر داد و گفت هدف از تمدید مذاکرات، اولویت دادن به دیپلماسی و بهره‌گیری از بهترین فرصت برای موفقیت این روند دانسته است.

خوشبینی ایالات متحده

پیشتر از این، جان کری وزیر خارجۀ ایالات متحده در مذاکراتی که در ویانا به راه افتیده بود، تلاش کرد تا بن بست به وجود آمده را بشکند. با اینکه آقای کری با همتای ایرانی اش به یک توافق نهایی دست نیافتند، گفته می شود که پیشرفته هایی در زمینۀ مذاکرات هسته یی تهران داشتند.

باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده نیز از پیشرفت های به دست آمده در زمینۀ مذاکرات هسته یی تهران راضی به نظر می رسد.

آقای اوباما پس از مشورت با آقای کری و تیم امنیت ملی خود گفت که اکنون برایش روشن شده است که پیشرفت های واقعی در عرصه های مختلف صورت گرفته و روش هایی موثقی در پیشرو است.

این در حالیست که تحلیلگرانی چون مارک فیتس پتریک از انستیتوت بین المللی مطالعات ستراتیژیک، با خوشبینی از تمدید فرصت مذاکرات می گویند که خوب است دیپلوماسی ادامه دارد.

پتریک می گوید که در صورت قطع مذاکرات، ایران ممکن است غنی سازی یورانیوم را به سطحی دو باره از سر گیرد که برای تولید بم هسته یی از آن استفاده می شود و به همین ترتیب ، جامعۀ جهانی تحریم های اقتصادی را بر آن کشور بیشتر می سازد و در آن وقت دیگر مذاکرات جدید با اقدامات نظامی گره خواهد خورد.

ایالات متحده امریکا و کشور های غربی به برنامه هسته‌یی ایران به دیده تردید نگریسته و آن کشور را متهم می کنند که در پوشش یک برنامه مسالمت آمیز برای تولید انرژی، درصدد دست یافتن به سلاح هسته یی است. اتهامی که ایران همواره آن را رد می کند.

XS
SM
MD
LG