لینک های دسترسی

Breaking News

رئیس جمهور پیشین ایران درگذشت


پیش از این از بیماری آقای رفسنجانی هیچ گزارشی نشده بود
پیش از این از بیماری آقای رفسنجانی هیچ گزارشی نشده بود

علی اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران، در سن ۸۲ سالگی یکشنبه شب در گذشت.

رسانه های دولتی ایران گزارش دادند که آقای رفسنجانی به دلیل وخامت حال و عارضۀ قلبی به شفاخانه انتقال یافت و پس از یک ساعت، خبر مرگ وی اعلام شد. قبل بر این، هیچ سابقه ای از بیماری آقای هاشمی در رسانه ها منتشر نشده بود.

گویندۀ زن در تلویزیون دولتی ایران با صدای لرزان خبر مرگ آقای رفسنجانی را چنین اعلام کرد "پس از یک عمر زندگی پر تلاش و بی قرار در راه اسلام و انقلاب، رفسنجانی به آسمان بلند شد".

سیاستمدار با نفوذ

اکبر هاشمی رفسنجانی متولد ۱۳۱۳ خورشیدی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران، نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان، رهبری و رئیس هیئت مؤسس و هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی است.

وی که به عنوان یکی از پرنفوذترین شخصیت‌های سیاسی جمهوری اسلامی شناخته می‌شود، دو دوره بین سالهای ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۶ چهارمین رئیس جمهوری ایران بود و ریاست مجلس شورای اسلامی را در دهه نخست بعد از انقلاب اسلامی بر عهده داشت.

در سالهای اخیر اختلاف نظرهایی بین او و آیت الله خامنه ای موجب شد تا علاوه بر اینکه از ریاست مجلس خبرگان رهبری کنار گذاشته شود،‌ اجازه حضور در نماز جمعه تهران را نداشته باشد.

گرچه آقای رفسنجانی یکی از بنیانگذران نظام جمهوری اسلامی ایران شناخته می شود، وی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۲ از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت شد.

XS
SM
MD
LG