لینک های دسترسی

Breaking News

با وجود تنش میان تهران و ریاض، حجاج ایرانی به حج خواهند رفت


در حادیۀ منا که در جریان مراسم حج سال ۲۰۱۵ رخ داد، بیش از ۴۶۰ تن از حجاج ایران جان باخت
در حادیۀ منا که در جریان مراسم حج سال ۲۰۱۵ رخ داد، بیش از ۴۶۰ تن از حجاج ایران جان باخت

با وجود ادامۀ تنش میان تهران و ریاض، ایران به شهروندان خود اجازه داده است تا در مراسم حج امسال به عربستان سعودی سفر کنند.

ایسنا، خبر گزاری نیمه رسمی ایران، روز چهار شنبه به نقل از نمایندۀ آیت الله خامنه ای، رهبر ارشد ایران، گزارش داده که شورای امنیت ملی ایران ماه گذشته این تصمیم را گرفت.

علی قاضی عسکر، نمایندۀ رهبر ارشد ایران، گفته است که "بدون شک حجاج در این مراسم با شکوه، اشتراک خواهند کرد".

ایران در سال ۲۰۱۶، مراسم حج را تحریم کرد. این اقدام یک سال پس از آن صورت گرفت که حد اقل ۲۴۲۶ حاجی در حادثۀ واژگون شدن کرن در صحن کعبه، جان های شان را از دست دادند. در این میان، حجاج ایرانی بیشترین قربانی این حادثه بود که شمار کشته شدگان آنان به ۴۶۴ نفر رسید.

پس از گذشت چند ماه از وقوع این رویداد، ریاض روابط دیپلوماتیک خود را با تهران پس از آن قطع کرد که شماری از ایران های خشمگین بر ماموریت های دیپلوماتیک عربستان سعودی در تهران حمله کردند. این رویداد پس از آن صورت گرفت که عربستان سعودی شیخ باقر نمر، روحانی شیعه منتقد خاندان سلطنتی عربستان سعودی را اعدام کرد، اقدامی که موجب خشم رهبران ایران نیز شد.

آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی در پیامی با متهم کردن رهبران عربستان به خیانت، از مسلمانان خواست که فکری به حال "مدیریت حرمین شریفین و مساله حج" بکنند.

بعد از پیام رهبر جمهوری اسلامی ایران درباره حج که در آن مقام های عربستان سعودی را برای برگزاری مراسم حج "بی‌کفایت" دانسته بود، ولیعهد و وزیر داخلۀ پیشین عربستان سعودی به این اظهارات آیت الله علی خامنه ای واکنش نشان داد و گفت ایران به دنبال "سیاسی‌ساختن حج" است.

علاوه بر تنش ناشی از حادثۀ منا، هردو کشور درگیر نبردهای شدید در سوریه و یمن استند. ایران از شیعه ها و سعودی از سنی ها باالقوه حمایت می کند. هر دو رقیب همچنان در دیگر کشورهای مسلمان با هم در رقابت اند.

XS
SM
MD
LG