لینک های دسترسی

Breaking News

اکثریت کردهای عراقی خواستار جدایی از عراق اند


عراق، کشورهای منطقه و جامعۀ جهانی با برگزاری همه پرسی استقلال کردستان مخالفت نشان داده بودند
عراق، کشورهای منطقه و جامعۀ جهانی با برگزاری همه پرسی استقلال کردستان مخالفت نشان داده بودند

نتایج همه پرسی کردهای عراقی نشان می‌دهد که بیش از ۹۲ درصد ساکنان کردستان عراق به جدایی این ساحه از عراق و ایجاد کشور مستقل رای داده اند.

در همین حال، صدر اعظم عراق گفته است که بدون توسل به زود کشورش را متحد نگه خواهد داشت.

با وصف حمایت گستردۀ کردها، به نظر نمی‌رسد که این همه پرسی به استقلال کردستان بیانجامد، اما این روند از قبل تنش دیرینۀ کردستان را با حکومت بغداد بیشتر کرده است.

حکومت مرکزی عراق رفت و آمد پروازها را به منطقۀ نیمه خودمختار کردنشین آن کشور متوقف کرده است.

افزون بر عراق، همسایگان آن کشور تقریباً تمام جامعۀ جهانی – به استثنای اسرائیل – با ترسیم مرزبندی های جدید در آن منطقه مخالفت نشان داده اند.

هندرین محمد، رئیس کمیسیون انتخابات ساحات کردنشین عراق، هنگام اعلام نتایج رسمی همه پرسی در یک کنفرانس خبری گفت که بیشتر از ۹۲ درصد رایدهندگان به حمایت از ایجاد کردستان مستقل رای داده اند.

او افزود که میزان مشارکت ساکنان مناطق کردنشین در این همه پرسی بیش از ۷۲ درصد بود.

پارلمان عراق که در آن عرب‌ها اکثریت دارند، با تصویب یک قطعنامۀ ۱۳ ماده‌ای، از حیدرالعبادی صدر اعظم آن کشور خواسته است تا قوای عراقی را به ساحات کرد نشین به شمول کرکوک اعزام کند.

اما آقای عبادی روز چهارشنبه در نشستی با قانونگذاران عراقی گفت که نمی خواهد "جنگ میان شهروندان عراق" شعله ور شود. او تعهد کرد که با تکیه بر نیروی قانون اساسی عراق، صلاحیت و نفوذ حکومت مرکزی را در ساحات کردنشین گسترش می‌بخشد.

پارلمان عراق همچنان روز چهارشنبه فیصله کرد که حکومت بغداد نمی تواند تا زمان ابطال رسمی نتایج همه پرسی اخیر، وارد هرگونه گفتگو و مذاکره با کردها شود.

پارلمان عراق همچنان از حکومت خواسته است تا کسانی را که در برگزاری این همه پرسی دست داشتند، به شمول مسعود بارزانی، رئیس ادارۀ خودمختار کردستان، به عدالت بکشاند. اما فیصله های پارلمان عراق همه غیر الزامی است.

آقای عبادی از ساحات کردنشین خواسته است تا روز جمعه، کنترول میدان‌های هوایی خود را به حکومت مرکزی بسپارند، در غیر آن تهدید کرده است که این ساحه منع پرواز اعلام خواهد شد.

ادارۀ ترانسپورت عراق از خطوط هوایی بین المللی خواسته است که سر از شام جمعه، پرواز های خود را به اربیل، مرکز کردستان عراق و شهر سلیمانیه متوقف کنند.

XS
SM
MD
LG